Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Plánované sjednocení daně z přidané hodnoty by mohlo způsobit zánik několika stovek družstevních prodejen, které kvůli zvýšení sazby DPH budou muset zdražit potraviny a neustojí konkurenci malých obchodů, jejichž provozovatelé DPH neodvádějí. Novinářům to řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a předseda Sdružení českých a moravských spotřebních družstev COOP Zdeněk Juračka. Na tuzemském trhu nyní fungují zhruba tři tisíce družstevních prodejen.
Koalice se dohodla, že snížená sazba DPH, do které spadují potraviny, by měla od příštího roku vzrůst ze současných deseti na 14 procent, a od roku 2013 na 17,5 procenta. Na tuto úroveň má zároveň klesnout nynější dvacetiprocentní základní sazba DPH. „Kdyby to (sjednocení sazby DPH) propuklo, tak v rámci spotřebních družstev zřejmě zavřeme několik stovek prodejen. My jako plátci daně totiž zvedneme ceny potravin a nebudeme konkurenceschopní," uvedl Juračka.
V rozhovoru pro ČTK Juračka upřesnil, že podle jeho odhadu by sjednocení sazby DPH mohlo ohrozit další existenci až tisícovky družstevních prodejen, kterých by se spotřební družstva kvůli konkurenci menších prodejen neodvádějících DPH musela zbavit.
Stát by podle Juračky měl raději zrušit minimální limit pro registraci plátců této daně, čímž by se povinnost platit DPH vztahovala na všechny podnikatelské subjekty, včetně malých obchůdků. Limit pro platbu DPH v Česku nyní činí milion korun. Pokud má firma obrat vyšší, tak už musí DPH platit.
Juračka tvrdí, že malé prodejny často záměrně uvádějí nižší tržby. „Kdo vykáže milion obratu ročně, tak lže, protože při takovém obratu se prodejna neuživí," upozornil Juračka, podle kterého plánované sjednocení sazby DPH by se těchto malých obchodníků za nynějších podmínek netýkalo, takže by nemuseli zvyšovat ceny potravin a měli díky tomu značnou konkurenční výhodu.
Okolní státy navíc budou mít podle viceprezidenta SOCR Michala Ševery výrazně nižší sazbu DPH na potraviny. Obchodníci se proto obávají, že Češi kvůli tomu budou častěji nakupovat v zahraničí. „Konkurence bohužel způsobí odliv zákazníků a velké nákupy se budou dělat v zahraničí, tak jak je tomu nyní u nafty," podotkl Ševera.
Zdroj: ČTK, Moderní obchod
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?