Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Podíl zboží prodávaného pod privátní značkou obchodních řetězců v ČR loni poprvé překročil 30 procent. Zatímco před čtyřmi lety se vlastní značky obchodníků na množství prodaného zboží v Česku podílely z 25 procent, v roce 2013 to bylo již 31 procent. Vyplývá to z ročenky Asociace výrobců pod privátní značkou (PLMA).
Nejvíce výrobků pod privátních značkou prodávají obchodníci ve Švýcarsku (53 pct) a Španělsku (51 pct). V Británii, Portugalsku, Německu, Belgii a Rakousku tvoří zboží nabízené obchody pod vlastní značkou alespoň čtyři z deseti produktů.
Nejvíce loni podíl tohoto zboží stoupl v Evropě ve Švédsku, Finsku, Polsku a na Slovensku. Privátní značky se uplatňují především v nabídce zboží osobní hygieny, mražených produktů a zboží pro domácí zvířata.
"V poslední době jsme svědky nárůstu důvěry českých spotřebitelů k privátním značkám. V minulosti totiž některým kupujícím signalizovaly privátní značky nižší cenu i kvalitu, ale v poslední době se mnoha obchodníkům úspěšně podařilo pozitivně změnit vnímání kvality privátních značek u svých zákazníků," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.
To potvrzuje i mluvčí Globusu Pavla Hobíková. "Pokračujeme v rozvoji privátních značek. Nezaměřujeme se pouze na kvantitativní rozvoj, ale pracujeme zejména na zlepšování kvality jednotlivých výrobků," dodala.
V posledních měsících se podle ní výrazně zvýšil dopad akčních cen a slev na výběr místa nákupu. "Promoce značkových produktů jsou zákazníky velmi vyhledávané a některé výrobky zákazníci nakupují téměř výhradně v těchto akcích. Část našich zákazníků začíná ale také postupně vyhledávat levnější alternativy. K nim patří právě privátní značky," dodala Hobíková.
Podíl obratu privátních značek na celkovém obratu dosahuje v Globusu pěti procent. V Kauflandu tvoří vlastní značky 15 procent celkových tržeb. V diskontech Lidl jde tradičně o 80 procent sortimentu.
Obchodníci letos více zavádějí nové vlastní značky a inovují ty stávající. "V letošním roce probíhaly v rámci privátních značek určité změny. U všech produktů se měnily receptury a postupně dochází ke změně obalů na nový design," uvedla Jana Orlovská z drogerií Rossmann. Podíl privátních značek se ale podle ní meziročně nijak výrazně nezměnil. "Jedná se v obratu celkem o 17,2 procenta. Pokud se budeme bavit o kusech, jde o 31,5 procenta," dodala.
Albert letos zavedl na pulty obchodů svoji čtvrtou privátní značku. "Objem vlastních značek, které nabízíme našim zákazníkům, rok od roku vzrůstá. Zákazníci si ověřili, že kvalita výrobků vlastní značky je srovnatelná s výrobky 'brandovými', ale cena vlastních výrobků je nižší," uvedla mluvčí řetězce Judita Urbánková. Kaufland má v sortimentu 1500 druhů zboží pod vlastní značkou a sortiment neustále rozvíjí.
Pavel Kulhavý očekává v Česku další rozvoj privátních značek. "Na druhou stranu ale většímu růstu prodejů privátních značek brání současná praxe na maloobchodním trhu v ČR, kde je v porovnání se západní Evropou nadprůměrně vysoký podíl prodejů zboží tradičních značek v akčních slevách," dodal Kulhavý.
U mnoha druhů sortimentu je až nadpoloviční většina prodejů uskutečněna v rámci různých zvýhodněných akcí pro zákazníky. Za takové situace ztrácí privátní značky svou cenovou výhodu a jejich podíl na celkových prodejích v České republice tedy tolik neroste.
Zdroj: ČTK
EdiZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?