• CZ
  • SK

Podle výzkumu společnosti Behavio si Češi cení privátních značek pro jejich kombinaci kvalitního produktu a dobré ceny

 13. 05. 2024

Výzkumná společnost Behavio zahrnula do svého průzkumu 11 privátních značek z různých kategorií, aby zjistila, jak jsou vnímány mezi českými spotřebiteli. Porovnávala privátní značky hlavních supermarketů a doplnila je o zástupce dalších kategorií, jako je elektronika nebo outdoorové vybavení.

Důležitost privátních značek neustále roste. Tvoří čím dál větší část obratu velkých hráčů, objevují se v samostatných reklamních kampaních a už dávno nejsou synonymem nízké kvality. „Vyplatí se proto je sledovat a vědět, jak silné jsou samy o sobě, nikoli jen jako in-store komunikace přímo v supermarketu,“ podotýká k výsledkům šetření Vojtěch Prokeš, vedoucí výzkumu společnosti Behavio.

Z testovaných privátek znali spotřebitelé nejčastěji značky Kauflandu. K-Classic znalo podle jména 86 % respondentů, K-Jarmark 76 %. Skvěle dopadla také Billa se značkou Clever, kterou zná 85 % dotázaných. Řetězec Lidl ve výzkumu zastupovaly privátní značky Pilos a Pikok, tedy mléčné a masné výrobky. Pilos zná 77 % respondentů, Pikok už jen 63 %.

Když se řekne privátka

Společnost Behavio u spotřebitelů dále zjišťovala, které vlastnosti jim k jednotlivým privátkám nejvíce sedí. Výzkumníci konkrétně zkoumali, jestli si o daných značkách myslí, že jsou kvalitní nebo cenově dostupné; samozřejmě za předpokladu, že danou značku znají.

Co se týká kvality, nejlépe dopadla značka Nature’s Promise řetězce Albert. Nadpoloviční většina těch, kteří ji znají (55 %), by ji označila za kvalitní. Z podobně vysokých čísel se mohou těšit také testované privátky dm a Decathlonu, Babylove (51 %) a Quechua (50 %). Spotřebitelé je zároveň nadprůměrně hodnotí jako cenově výhodné. O Babylove si to myslí 62 % respondentů, o Quechua dokonce 75 %.

Z čísel je proto patrné, že se těmto dvěma privátním značkám podařilo v myslích spotřebitelů vytvořit představu „kvalitního produktu za dobrou cenu“.

Pozitivní emoce převažují. Stačí to?

Výzkumníci se také zabývali tím, jaké emoce jednotlivé značky ve spotřebitelích vyvolávají. V tomto ohledu dopadly testované značky víceméně dobře. Všechny vyvolaly pozitivní nebo výrazně pozitivní emoci u nadpoloviční většiny respondentů, kteří tyto značky znají. Negativní emoce se pohybovaly maximálně v řádu nižších jednotek procent.

Jsou to dobré zprávy pro řetězce? Na jednu stranu ano. Vojtěch Prokeš ale zdvihá varovný prst: „Když si značka nedá pozor na rostoucí množství nespokojených spotřebitelů, může narazit na svůj tržní strop. Když vás zákazníci nemají rádi nebo s vámi nemají dobrou zkušenost, nenakoupí u vás.“

Naopak to ale podle něho paradoxně nefunguje. „To, že vás spotřebitelé mají rádi, ještě neznamená, že nakonec nenakoupí u konkurence. Nejdůležitější je, aby značka spotřebitele napadla ve správnou chvíli. Zjednodušeně řečeno tedy v momentě, kdy potřebuje uspokojit nějakou svou potřebu. Chce něco sladkého, chce se osvěžit, chce někomu udělat radost a tak dále. Tato mentální dostupnost, neboli salience, je daleko spolehlivějším prediktorem podílu na trhu, než kolik lidí vás má rádo," uzavírá Vojtěch Prokeš.

Zdroj: www.zboziaprodej.cz
Zdroj obrázku: levna-kvalita.cz

Související články

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?