Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Supermarkety loni výrazně posílily pozici na tuzemském trhu. Naopak preference diskontních prodejen při nákupu potravin klesly a obliba hypermarketů, ve kterých Češi nakupují potraviny nejraději, vzrostla jen mírně. Vyplývá to z údajů, které poskytla společnost Incoma GfK. Právě supermarkety se loni předháněly v akčních nabídkách, aby přilákaly co nejvíce zákazníků.
Supermarkety na konci loňského roku jako hlavní nákupní místo potravin podle údajů Incoma GfK uvedlo 18 procent českých domácností, zatímco o rok dříve tento ukazatel klesl na 15 procent ze 17 procent v roce 2009. Preference diskontních prodejen loni na tuzemském trhu klesly na 21 procent z 25 procent v roce 2010. Předloni přitom vzrostly o jeden procentní bod. Obliba hypermarketů se loni zvýšila na 44 procent ze 43 procent v závěru roku 2010.
"Celkově české domácnosti stále nejraději nakupují potraviny ve velkých hypermarketech, výrazný nárůst ovšem v loňském roce zaznamenaly i o něco menší supermarkety. Lidé do nich mají blíže, a mohou tak pružněji reagovat na speciální cenové nabídky nebo nakupovat jen to zboží, které právě potřebují," komentoval výsledky Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.
Většina Čechů kvůli obavám z hospodářské krize výrazně změnila své nákupní zvyklosti a při nákupu potravin a základního drogistického sortimentu stále více šetří. Zatímco v roce 2009 ekonomická situace ovlivnila chování při nákupu potravin a základního zboží 30 procent tuzemských domácností, o rok později tento ukazatel vzrostl na 60 procent a loni změnu nákupního chování přiznalo 80 procent domácností. Lidé zejména častěji vyhledávají slevy a akční ceny, na které ve svých obchodních strategiích vsadily hlavně supermarkety.
Akční nabídky obchodníků jsou podle generálního ředitele řetězce Spar Česká obchodní společnost Martina Ditmara stále agresivnější. "Spirála, která se roztočila, je už neúnosná. Jsou určité druhy zboží, jako je například káva nebo pleny, které se za normální cenu ani neprodají, jelikož zákazníci vyčkávají na akční nabídky," řekl Ditmar.
Zdroj: ČTK, Regal
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?