Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Rostoucí popularitu farmářský trhů, které se loni staly hitem a nyní jich v Česku funguje už více než stovka, chtějí využít také provozovatelé velkých obchodních center. Trhy se letos například rozhodla u svého nákupního centra v Praze-Letňanech pravidelně pořádat společnost Tesco Stores ČR, která patří mezi největší obchodní řetězce v zemi. Podobné akce s nabídkou výpěstků či výrobků od lokálních dodavatelů totiž mohou výrazně podpořit návštěvnost obchodních center.
Trhy budou u nákupního centra v Letňanech pořádány pravidelně každý pátek a sobotu. "Zájemci na Letňanských trzích naleznou přibližně dvacet stánků drobných výrobců a zástupců sdružující výrobce, kteří budou nabízet ovoce, zeleninu, maso, včetně králičího, ryby, uzeniny, mléčné výrobky, čerstvé koření, bylinky a květiny," sdělila mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová. Veškeré produkty podle ní budou pocházet z České republiky nebo ze Slovenska.
Farmářské trhy loni na podzim začala jako první nákupní centrum v zemi pravidelně pořádat Galerie Fénix v pražských Vysočanech, jejíž návštěvnost se díky této akci zvýšila zhruba o třetinu. Martin Žížala z realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield míní, že pořádání farmářských trhů zvýší význam Galerie Fénix Vysočanská a odliší ji od ostatních nákupních center, která v době hospodářské krize svádějí tvrdý konkurenční boj o zákazníky.
"Rádi bychom, aby si u nás zákazníci nakoupili nejen vše pod jednou střechou, ale aby nákup byl i příležitostí k setkávání. Obyvatelé a návštěvníci Letňan si budou moci koupit různé výrobky, ovoce i zeleninu od drobných lokálních dodavatelů, ale i zboží vyrobené handicapovanými osobami," podotkl Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR.
Farmářské trhy obnovují v ČR téměř zaniklou tradici pouličního prodeje potravin. Nabízejí většinou lokální výpěstky a potraviny. Jejich sortiment je do velké míry ovlivněn ročním obdobím, na němž je závislá především nabídka ovoce a zeleniny. Na trzích jsou k dostání také mléčné výrobky, uzeniny, vejce, med, pekařské výrobky, květiny, víno či pálenky od tuzemských výrobců. Většina trhů přes zimu nefungovala, jejich sezona se od března znovu postupně rozjela a stále přibývají nová místa pro jejich konání.
Zájem farmářů a menších výrobců potravin o přímý prodej výrobků roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé zde hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě nebo neosobnímu prostředí.
Ministerstvo zemědělství na konci května zveřejnilo kodex farmářských trhů. Na prodejních akcích, které ponesou tento název, má být nabízeno k prodeji hlavně zboží daného regionu. Dobrovolný kodex umožňuje provozovatelům pustit na farmářské trhy prodejce z ostatních regionů Česka i ze zahraničí. Zahraniční zboží bude ovšem muset být označeno zemí původu.
Zdroj: ČTK, Regal
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?