Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Maloobchodní tržby bez sezonního očistění v Česku v lednu meziročně stouply o 1,3 procenta po prosincovém růstu o 1,6 procenta. Výsledek ovlivnil zejména zvýšený prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot a motorových vozidel. Částečně se projevil také vyšší počet pracovních dní. Opačně působil pokles prodeje potravin.
Maloobchod už pamatuje i lepší časy, přesto dnešní data statistického úřadu analytiky příjemně překvapila. "Dnešní číslo v meziročním vyjádření je výrazně ovlivněno vysokou srovnávací základnou z loňského roku, kdy maloobchod kulminoval na 6,9 procenta," upozornil analytik společnosti Citfin Tomáš Volf. "I přesto se však jedná o lepší výsledek, než jaké byly odhady trhu," dodal.
Růst vykázaly všechny hlavní druhy nepotravinářského zboží. Nejvíce vzrostl prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby, a to o 9,1 procenta, dále prodej počítačového a komunikačního zařízení o 8,7 procenta, textilu a obuvi o 7,5 procenta a výrobků pro kulturu a rekreaci o 5,6 procenta. Dařilo se také prodeji pohonných hmot, ten v lednu vzrostl o 4,8 procenta, tržby z prodeje potravin naopak propadly, a to o 3,2 procenta. Podle Volfa za lednovým poklesem tržeb z potravin stálo zvýšení nižší sazby daně z přidané hodnoty. "Domácnosti to, co by koupily v lednu, koupily už v prosinci," podotkl.
Po očištění o sezonní vlivy a pracovní dny tržby v maloobchodě v lednu reálně meziměsíčně stagnovaly a meziročně očištěné pouze o pracovní dny klesly o půl procenta.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?