Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Potravinářské řetězce se bojí rostoucí konkurence farmářských prodejen a blokují jejich vstup do velkých nákupních center. ČTK to řekli majitelé několika sítí farmářských obchodů. Velké řetězce, jako hlavní nájemci center, mají při vstupu nových zájemců o pronájem ploch často právo veta. Řetězce se k tomu odmítly vyjádřit.
Jedna ze sítí farmářských obchodů se pokusila v posledních měsících pronajmout si plochu v několika velkých nákupních centrech, ve všech případech ale potravinářský řetězec jejich vstup zablokoval. "Šlo např. o velké nákupní centrum v centru Prahy. Naše možnosti v obchodních centrech existují, ale jsou omezené dohodami mezi potravinářskými řetězci a majiteli obchodních center," řekl ČTK majitel sítě farmářských prodejen, který si přál zůstat v anonymitě. Společnost podle něj má nabídky z obchodních center, ale v méně atraktivních lokalitách, kde se tento typ obchodu neuživí.
"Máme podobnou zkušenost," potvrdil jednatel společnosti Náš Grunt Aleš Kotěra. Firma, které patří stejnojmenný koncept 28 farmářských obchodů, plánuje do roku zvýšení jejich počtu na 40. Společnost chce nyní expandovat především na Moravu a do Slezska.
Žádný z obchodů Našeho Gruntu není zatím v prostorách nákupního centra. Je tomu tak především proto, že majiteli center požadované nájmy a další investice byly podle Kotěry zatím příliš vysoké na to, aby se vyplatilo prodejnu do centra umístit.
Velké obchodní řetězce si navíc přítomnost konkurentů, byť nesrovnatelně menších, nepřejí. "Když je tam něco podobného, oni to mohou zarazit. Obchodní centrum tam tím pádem nemá šanci dát další obchod, i když je takhle malý," poznamenal.
Způsob, jakým lidé nakupují potraviny, se podle Kotěry v poslední době mění. Kromě farmářských prodeje přibývají další malé specializované obchody. "Vznikají malá pekařství, malá řeznictví," poznamenal.
"Svaz obchodu se nikdy neplete do obchodní politiky jednotlivých řetězců," uvedl k tomu na dotaz ČTK prezident Svazu obchodu s cestovního ruchu Zdeněk Juračka. Řetězce, kterých se problém týká, se odmítly vyjádřit.
Podle výsledků aktuální studie Incoma Shopping Triggers navštívilo farmářský trh, prodejnu nebo běžnou tržnici aspoň jednou za poslední půlrok přibližně 20 procent českých spotřebitelů kupujících potraviny. Lidé tam kupují především ovoce a zeleninu, čerstvé nebalené uzeniny a sýry. Část zákazníků, která u farmářů nakupuje, zde nechává jen malou část svých celkových výdajů za potraviny, v průměru okolo pěti procent. "Převážnou většinou ostatních nákupů potravin (95 procent) však tito lidé realizují v běžných prodejnách potravin," dodal Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.
Zdroj: ČTK
EdiZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?