Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Zdražení potravin během posledního roku pocítilo 96 procent nakupujících v Česku. Nejvíce podle nich zdražily mléčné výrobky a maso. Vyplývá to z průzkumu portálu Kupi.cz, který srovnává ceny v obchodních řetězcích. Nejvíce lidé vnímají zdražení u mléčných výrobků, uvedlo bezmála devět z deseti uživatelů serveru.
Jako další výrobky, které podle spotřebitelů za poslední rok nejvíce zdražily, uvedli lidé maso (65 procent z nich), podle 55 procent lidí zdražily také brambory. Více než polovina vnímá zdražení také u ovoce a zeleniny. U nealkoholických a alkoholických nápojů naopak vnímá zdražení jen 15 procent lidí. Průzkumu se zúčastnilo 4000 uživatelů portálu Kupi.cz.
Mléčné výrobky vedou také mezi produkty, které se zákazníci snaží kupovat ve slevových akcích, činí tak dvě třetiny z nich. V akcích lidé dále nejvíce vyhledávají kávu a čaj, zeleninu, ovoce a maso. Nejméně lidí naopak zajímají akce na pečivo a potraviny pro děti. Podle serveru je takovýto výběr racionální. Na másle v akci lze běžně ušetřit až třetinu ceny a u instantní kávy i více než polovinu.
Podle Martina Kadlčíka z Kupi.cz je zajímavé srovnání subjektivních pocitů zákazníků s oficiálními statistickými údaji. "Podle Českého statistického úřadu ceny potravin v červnu meziročně poklesly o 1,1 procenta, v květnu to byl pro změnu růst o 2,5 procenta, jde tedy spíše o menší výkyvy," uvedl.
Mírně odlišná je podle něj situace u jednotlivých kategorií potravinářských výrobků. "U másla se podle našich údajů ceny zvedly za poslední rok o 14 procent, u mléka o osm procent. Zde tedy pocity zákazníků odpovídají reálnému vývoji cen," řekl Kadlčík.
Důvodem červnového poklesu cen potravin byl podle ČSÚ zejména pokles cen brambor o 53,3 procenta, ovoce o 5,5 procenta a zpomalení meziročního cenového růstu u některých dalších potravin, například chleba, drůbeže a mléka.
Zdroj: ČTK
EdiZone využívá
zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis,
šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti,
a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně
zakázáno.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?