Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Výrobci chtějí prodej kontrolovat, bojí se poškození značky. E-shopy
mohou mít předepsanou kvalitu služeb, ne ceny. V aktuálním případě
soudci odmítli požadavek francouzské kosmetické firmy Pierre Fabre na
prodej jejich dermatologické kosmetiky jen personálem s farmaceutickým
vzděláním.
Parfém za polovinu, sportovní oblečení nebo domácí elektronika s
výraznou slevou proti kamenným obchodům. Nabídky některých e-shopů se
často nelíbí nejen tradiční konkurenci, ale i výrobcům, kteří chtějí mít
kontrolu nad prodejem svých produktů po internetu. Proti jejich snaze
takovýto prodej vyloučit se ale teď postavil Soudní dvůr Evropské unie.
Výrobci tak nejenže nemohou určovat konečné ceny zboží, nemohou ani
zakázat, aby se po internetu jejich parfémy nebo kabelky vůbec
prodávaly. Přitom například pro luxusní značky, jako je Luis Vuiton, je
marketingová strategie výhradně osobního prodeje běžná.
Martin Nedelka, partner advokátní kanceláře Schoenherr, uvádí, že se jedná o častý problém. "Zboží
se například nakoupí ve třetích zemích a prodává se po internetu za
nižší ceny a bez odpovídajícího poradenství a péče, čímž se ničí
distribuční systémy, vybudované s vynaložením značných prostředků."
Podle majitele firmy Husky Petra Brůny, který vede kvůli prodejům po internetu spor s českým antimonopolním úřadem, je hlavní problém v malých e-shopech. "Jde nám o servis, jaký si zákazník zaslouží. Musí mít určitou kvalitu, například v reklamačním řízení." To si ale malé obchody nemohou většinou dovolit a zklamaní zákazníci se obrací na výrobce. "Vrací se to samozřejmě značce," upozorňuje Brůna.
Soudní dvůr nicméně v rozsudku výslovně uvádí, že ani zachování prestiže
značky není legitimním důvodem pro takové omezení hospodářské soutěže. "Možnost výrobců designovat si svou distribuční síť je evropským soutěžním právem omezena," vysvětluje Robert Neruda, vedoucí advokát kanceláře Havel & Holásek, který působil i jako místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
V aktuálním případě soudci odmítli požadavek francouzské kosmetické
firmy Pierre Fabre na prodej jejich dermatologické kosmetiky jen
personálem s farmaceutickým vzděláním. Tím by byly samozřejmě zcela
vyloučeny internetové obchody. Podle Nerudy nicméně není jejich
rozhodnutí překvapivé. "Potvrzuje, že výrobce má malé možnosti omezovat on-line prodej." Stejný přístup totiž už dříve zaujala Evropská komise ve svých pravidlech, která však nejsou přímo závazná.
Výjimky platí jen v oblasti ochrany veřejného zdraví nebo bezpečnosti,
například při prodeji zbraní. Kromě těch mají výrobci omezený prostor,
jak způsob prodeje svých výrobků ovlivnit. Mohou po e-shopech požadovat
právě určitou kvalitu služeb, poradenství nebo garanci dodacích lhůt.
Významnější pravomoci mají vůči svým exkluzivním distributorům. Bránit
přeprodejům z třetích zemí za nižší ceny však nemohou.
"Klientům budeme radit, aby využili pravidla komise a existující výjimky a zaměřili se například na kvalitu služeb," dodává Nedelka.
Zdroj: Jan Klesla, iHNED.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?