• CZ
  • SK

Prodej zboží v e-shopech výrobce zakázat nemůže, rozhodl evropský soud

 19. 10. 2011

Výrobci chtějí prodej kontrolovat, bojí se poškození značky. E-shopy

mohou mít předepsanou kvalitu služeb, ne ceny. V aktuálním případě

soudci odmítli požadavek francouzské kosmetické firmy Pierre Fabre na 

prodej jejich dermatologické kosmetiky jen personálem s farmaceutickým

vzděláním.


Parfém za polovinu, sportovní oblečení nebo domácí elektronika s 

výraznou slevou proti kamenným obchodům. Nabídky některých e-shopů se

často nelíbí nejen tradiční konkurenci, ale i výrobcům, kteří chtějí mít

kontrolu nad prodejem svých produktů po internetu. Proti jejich snaze

takovýto prodej vyloučit se ale teď postavil Soudní dvůr Evropské unie.


Výrobci tak nejenže nemohou určovat konečné ceny zboží, nemohou ani

zakázat, aby se po internetu jejich parfémy nebo kabelky vůbec

prodávaly. Přitom například pro luxusní značky, jako je Luis Vuiton, je

marketingová strategie výhradně osobního prodeje běžná.


Martin Nedelka, partner advokátní kanceláře Schoenherr, uvádí, že se jedná o častý problém. "Zboží

se například nakoupí ve třetích zemích a prodává se po internetu za 

nižší ceny a bez odpovídajícího poradenství a péče, čímž se ničí

distribuční systémy, vybudované s vynaložením značných prostředků."


Chybí servis


Podle majitele firmy Husky Petra Brůny, který vede kvůli prodejům po internetu spor s českým antimonopolním úřadem, je hlavní problém v malých e-shopech. "Jde nám o servis, jaký si zákazník zaslouží. Musí mít určitou kvalitu, například v reklamačním řízení." To si ale malé obchody nemohou většinou dovolit a zklamaní zákazníci se obrací na výrobce. "Vrací se to samozřejmě značce," upozorňuje Brůna.


Soudní dvůr nicméně v rozsudku výslovně uvádí, že ani zachování prestiže

značky není legitimním důvodem pro takové omezení hospodářské soutěže. "Možnost výrobců designovat si svou distribuční síť je evropským soutěžním právem omezena," vysvětluje Robert Neruda, vedoucí advokát kanceláře Havel & Holásek, který působil i jako místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.


Výjimek je málo


V aktuálním případě soudci odmítli požadavek francouzské kosmetické

firmy Pierre Fabre na prodej jejich dermatologické kosmetiky jen

personálem s farmaceutickým vzděláním. Tím by byly samozřejmě zcela

vyloučeny internetové obchody. Podle Nerudy nicméně není jejich

rozhodnutí překvapivé. "Potvrzuje, že výrobce má malé možnosti omezovat on-line prodej." Stejný přístup totiž už dříve zaujala Evropská komise ve svých pravidlech, která však nejsou přímo závazná.


Výjimky platí jen v oblasti ochrany veřejného zdraví nebo bezpečnosti,

například při prodeji zbraní. Kromě těch mají výrobci omezený prostor,

jak způsob prodeje svých výrobků ovlivnit. Mohou po e-shopech požadovat

právě určitou kvalitu služeb, poradenství nebo garanci dodacích lhůt.

Významnější pravomoci mají vůči svým exkluzivním distributorům. Bránit

přeprodejům z třetích zemí za nižší ceny však nemohou.


"Klientům budeme radit, aby využili pravidla komise a existující výjimky a zaměřili se například na kvalitu služeb," dodává Nedelka.


Zdroj: Jan Klesla, iHNED.cz

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?