Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Privátní značky obchodních řetězců měly loni na pultech tuzemských prodejen už čtvrtinový podíl. Zatímco v roce 2009 se privátní značky na množství prodaného zboží v Česku podílely 23,3 procenta, tak loni tento ukazatel vzrostl na 25,2 procenta. Například v roce 2005 přitom podíl privátních značek v tuzemských obchodech činil 18,2 procenta. Vyplývá to z ročenky Asociace výrobců pod privátní značkou (PLMA), kterou má ČTK k dispozici. Výrobky privátních značek obchodní řetězce nabízejí pod vlastním obchodním názvem a za nižší ceny, než za jaké se prodává značkové zboží.
Největší zastoupení mají v Česku privátní značky v oblasti toaletních papírů a hygienických ubrousků, kde zhruba každý druhý výrobek je prodáván pod značkou obchodního řetězce. Vysoký podíl loni vykázaly privátní značky také mezi krmivem pro domácí zvířata (51,4 procenta) a v kategorii mražených potravin a zmrzlin (41,6 procenta).
Tlaku privátních značek naopak na tuzemském trhu odolávají alkoholické nápoje, kde výrobky bez výrazného uvedení producenta mají pouze jedenáctiprocentní podíl. Relativně malé zastoupení mají privátní značky také mezi přípravky určenými k péči o pleť (19,1 procenta), k ústní hygieně (20,4 procenta) či mezi cukrovinkami (20,8 procenta).
Podle Lubomíra Mechury ze společnosti ACNielsen ČR v roce 2009 podíl privátních značek v Česku po několika růstových letech překvapivě stagnoval. Některé diskontní řetězce, které jsou hnacím motorem tohoto segmentu, totiž zařadily do nabídky mnohem více značkových produktů. Obchodníci se kvůli hospodářské krizi také více zaměřili na zvýhodněné nabídky značkového zboží za akční ceny, což snížilo výhodnost nákupu privátních značek.
V roce 2010 se ale karta obrátila a tuzemský trh privátních značek vykázal mírný nárůst. Například obchodní řetězce Ahold a Tesco rozšířily jejich počet a v Česku začaly privátní značky poprvé prodávat hypermarkety Globus. Například Ahold loni v Česku pod privátní značkou nabízel už více než 1600 výrobků včetně biopotravin.
Odborníci míní, že v následujících letech podíl privátních značek v ČR dál poroste a bude se snižovat cenový rozdíl vůči značkovému zboží. Česko v nabídce privátních značek totiž zaostává za řadou evropských zemí, kde je jejich podíl mnohem vyšší. Například ve Švýcarsku mají privátní značky podíl bezmála 53 procent, ve Španělsku zhruba 49 procent a Velké Británii 47 procent.
Obchodníci podle Mechury mají u privátních značek lepší marže a zároveň mohou vyjít vstříc cenově citlivým zákazníkům. "Dobrá zkušenost s privátní značkou navíc může posílit loajalitu zákazníků," míní Mechura. Obchodní řetězce na druhou stranu kvůli privátním značkách přicházejí o podporu dodavatelů při promočních aktivitách a nedostanou od nich poplatky za zařazení tohoto zboží do prodeje.
Kvůli rostoucí oblibě privátních značek začaly obchodní řetězce pod vlastní značkou v Česku prodávat nejen potraviny a nápoje, ale i domácí spotřebiče, drogistické výrobky či sportovní potřeby. Privátní značka je pro výrobce zpravidla výhodná, protože mají záruku odběru velkého množství výrobků, které obchodní řetězce pod vlastním názvem prodávají i v zahraničí. Výrobci ovšem upozorňují, že někteří obchodníci příliš tlačí na co nejnižší cenu levnějších privátních značek, což může nepříznivě ovlivnit jejich kvalitu.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?