• CZ
  • SK

Přímý dopad války dodavatelů s řetězci. Likérka Fruko odchází z Lidlu

 20. 01. 2012

Obchodní řetězec Lidl má v Česku celkem 226 prodejen. Pro Fruko znamená nedohoda na cenách dodávek úbytek tržeb v přibližné výši 100 milionů korun. Obchodní řetězec nahradí pozici Fruka jiným českým dodavatelem.

Čtvrtý největší producent lihovin v Česku, jindřichohradecká společnost Fruko Schulz, odchází z obchodního řetězce Lidl. Podle spolumajitele Fruka Josefa Nejedlého nešlo akceptovat požadavky Lidlu, likérka na ně odmítla přistoupit.

I za cenu, že u Lidlu, jako jednoho ze svých tří největších odběratelů, přijde na tržbách o 100 milionů korun. Tedy až o pětinu roční produkce lihovin.

Lidl změnu svého dodavatele HN potvrdil. „Pro letošní rok jsme vybrali nového českého dodavatele, který nám nabídl zajímavější podmínky při zachování stejné kvality,“ reaguje mluvčí Lidlu Lucie Borovičková.

„Kvůli extrémnímu nárůstu cen surovin jsme museli stejně jako jiní výrobci lihovin zdražit. Lidl ale jako jediný z našich odběratelů trval na cenách loňského a předloňského roku. Museli bychom jim prodávat se ztrátou nebo výrazně snížit kvalitu. Obojí je pro nás nepřijatelné, na jejich podmínky jsem nepřistoupil,“ vyjádřil se Nejedlý.

Je zřejmě první z manažerů velkých dodavatelských firem, který otevřeně a konkrétně pojmenoval tvrdá vyjednávání s řetězci.

Přijít o byznys v Lidlu, znamená přijít o prodeje v jeho zdejších 226 prodejnách. Lidl je spolu s Kauflandem součástí německé skupiny Schwarz, která je z pohledu tržeb největším obchodníkem v Česku.

Podle Nejedlého ukončení spolupráce s Lidlem znamená "neprodat více jak 2 miliony půllitrových lahví lihoviny (především tuzemáku), což v tržbách představuje nějakých 100 milionů korun."

Dodavatelé mají strach

Komplikovaná cenová jednání s řetězci vede v těchto dnech mnoho dalších dodavatelů. Kromě dražších surovin prodražuje jejich výrobky i letos zvýšené DPH. Zástupci výrobců přiznávají, že takhle vyhrocený boj o ceny tu ještě nebyl.

„Řetězce mají ohromnou moc. Mají trh, mají všechno, diktují si veškeré podmínky,“ komentoval situaci Marko Pařík, spolumajitel největší pekárenské firmy v Česku United Bakeries, kterou loni koupil Agrofert Andreje Babiše.

Sdílnější ale většina dodavatelů není. Bojí se, že by si medializací sporu cestu do řetězce definitivně uzavřeli. A na prodeji v řetězcích je většina firem existenčně závislá.

Obchodníci na jedné straně už od konce loňska zboží na regálech postupně zdražují, ale na druhé straně tlačí své dodavatele k co nejnižším cenám. A často na úkor kvality, jak prokázaly ke konci minulého roku například kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Boj svádějí i další

Minulý týden se v médiích objevily zprávy o sporu, který vede s obchodníky třeba firma Pepsi. Ale ten vyšuměl do ztracena. V Pepsi posléze připustili, že k cenové dohodě s řetězcem (v tomto případě se jednalo o Tesco) nakonec dojde. Vyhrocená je situace mezi světovým výrobcem jogurtů Danone a Kauflandem.

Mluvčí Lidlu tvrdí, že firma považuje kvalitu za základ. "Navíc se neustále snažíme kvalitu vlastních značek zvyšovat, což se již několikrát projevilo v umístění těchto výrobků na předních příčkách testů nezávislého Občanského sdružení spotřebitelů dTest,“ reaguje mluvčí Lidlu.

Diskontní prodejny Lidl společně s hypermarkety Kaufland utržily v roce 2010 podle odhadu analytické firmy Incoma GfK zhruba 60 miliard korun. Druhou v pořadí je německá skupina Rewe, kterou tvoří supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market. Třetí největší tržby u nás dosahuje britské Tesco.

Zdroj: Miroslav Petr, Regal

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?