Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
ProLogis (NYSE: PLD), mezinárodní poskytovatel distribučních nemovitostí, oznámil vydání nové zprávy nazvané "Spolupráce v oblasti dopravy v Evropě.“
Tato zpráva zaznamenala, že náklady na přepravu zboží tvoří přibližně 30 % z celkových nákladů dodavatelských řetězců. Výsledkem je, že se společnosti snaží hledat cesty, jak redukovat vzdálenosti, které zboží urazí a nacházet další řešení vedoucí ke snížení nákladů za přepravu. Některé takové snahy zahrnují spolupráci s nejrůznějšími společnostmi, v mnoha případech i s konkurenčními.
"Za nejzajímavější poznatek v této zprávě považujeme nový typ spolupráce v oblasti dopravy, která zahrnuje také obchodní partnery,” uvedla Lisa Graham, viceprezidentka pro evropský průzkum výzkumné skupiny společnosti ProLogis. "S přihlédnutím k získaným výhodám několik evropských společností oslovilo své konkurenty a navázalo s nimi spolupráci s hlavním cílem zlepšit efektivitu distribučních sítí. Zbývá ještě překonat mnoho překážek včetně nedůvěry a pochybování, ale potenciální úspora nákladů a další výhody jsou tak významné, že jsou třetí strany, dovozci, dopravci i logistické společnosti motivovány hledat možnosti kvalitní a úspěšné spolupráce v oblasti dopravy.”
Nyní podrobněji ke zprávě, kterou vypracovala Lisa Graham, víceprezidentka, Evropského výzkum pro společnost ProLogis z Paříže:
Snahy po redukci
První výsledky těchto experimentů vypadají slibně. Podle Transport Intelligence, společné pokusy optimalizovat vozové zásilky přinesly úspory nákladů a zvýšení efektivity o 6 - 10. Tímto způsobem mohou společnosti z různorodých odvětví, jako je maloobchod, high-tech, automobilový či chemický průmysl, dosáhnout úspory nákladů přesahující 15 díky spolupráci v oblasti dopravy.
Mnoho konkurenčních společností nad takovou spoluprácí však váhá. Překážek je mnoho, ale v budoucnosti očekáváme, že spolupráci v oblasti dopravy bude navazovat čím dál tím více společností, a to včetně konkurence. Dává to smysl – přispívá to ke zmírnění zatížení dálnic, snižuje emise CO2 a přináší potencionálně velké úspory nákladů.
Jestli bude spolupráce v oblasti dopravy opravdu něčím zásadním, se teprve uvidí. Tento radikální koncept ovšem ukazuje, kam až jsou společnosti připravené zajít, aby zlepšily efektivitu svých dodavatelských řetězců.
Specifika spolupráce
Spolupráce v oblasti dopravy není nový jev. Maloobchodníci často spolupracují se svými dodavateli, dodavatelé s výrobci a maloobchodníci, dodavatelé a výrobci někdy spolupracují všichni navzájem. Sdílejí mezi sebou informace a možnosti dopravních sítí a potom se dělí o výsledné úspory nákladů.
Čemu bychom se v této zprávě chtěli věnovat je nový obrat nebo obměna ve spolupráci v oblasti dopravy, zahrnující "kolegy“. Několik evropských společností, které si uvědomují možné výhody, už své konkurenty oslovilo s návrhem na spolupráci, která by zlepšila efektivitu jejich distribučních sítí. Mezi příklady spolupráce v oblasti dopravy patří:
Výhody pro oblasti dopravy
Výhody plynoucí ze spolupráce v oblasti dopravy jsou stejné jak pro konkurenční společnosti, tak pro obvyklé spolupracovníky. Při používaní společného distribučního zařízení na odesílání zboží do stejných anebo překrývajících se destinací, dosáhnou spolupracovnicí souhry, úspory z rozsahu a úspory nákladů na skladování, vývoz, nebo na poštovné a balné.
Spolupráce v oblasti dopravy přináší i výhody jako:
Úspory nákladů a zvýšení efektivnosti přepravy jsou podstatné už samy pro sebe. Trasy kamionů, které budou jezdit plné a zpět se budou většinou vracet také naložené, se dají kombinovat a zefektivňovat, což přinese výrazné úspory nákladů. Všechny kamiony se budou lépe využívat a najezdí méně tunokilometrů. Optimalizace vozových zásilek prostřednictvím spolupráce přinese podle Transport Intelligence úspory nákladů a zvýšení efektivity o 6 - 10.
Aby se vozové zásilky maximalizovali, existují doplňkové produkty přizpůsobené pro spolupráci v oblasti dopravy. Málo objemné a těžké zboží od jednoho výrobce se může kombinovat s velko objemným a lehkým zbožím od jiného výrobce tak, aby se dosáhlo optimálního využití vozidel.
Zásilky dodavatelů do regionálních distribučních center maloobchodníků nebo zásilky maloobchodníků na místo prodeje nemusí mít místa doručení přímo vedle sebe, aby se dosáhlo podstatné nákladové úspory. Je však důležité, aby se nacházeli na jedné dodavatelské trase a na stejné straně dálnice.
Překážky
Úspěšná spolupráce v oblasti dopravy mezi konkurencí zůstává relativně řídkým jevem navzdory mnohým potencionálním výhodám. Hlavní překážkou, která limituje tuto spolupráci, je důvěra. Společnosti se při zvažování spolupráce se svou konkurencí obávají o diskrétnost a bezpečnost.
Právě tato přirozená nedůvěra mezi konkurenčními podniky dělá spolupráci komplikovanou pro mnohé společnosti, zejména pokud jde o nedůvěru, která už existuje v rámci vlastního dodavatelského řetězce společnosti z důvodu netransparentnosti úspory nákladů. Následkem toho se realizovatelná spolupráce v oblasti dopravy zúží pouze na ty části, kde je možná dostatečná kontrola a transparentnost, a nezahrnuje celý dodavatelský řetězec.
Pro společnosti je také výzvou najít vhodné partnery s podobnými dodavatelskými řetězci a korporátní kulturou. Do této doby se vytvořilo několik nezávislých panevropských organizací, aby spravovali spolupráci mezi společnostmi. Organizace jako ELUPEG a Efficient Consumer Response Programme of the Institute of Grocery Delivery (Program účinné spotřebitelské odpovědi Institutu dodávky potravin) nejen dokazují společnostem, jak mohou snížit své náklady na dopravu, skladování a distribuci, ale také fungují jako důležitý bod pro společnosti hledající partnery pro spolupráci.
Vnější dodavatelé logistiky (3PL) někdy slouží jako zprostředkovatelé zabezpečující spolupráci v oblasti logistiky mezi konkurencí, i když sami musí překonávat problém nedůvěry. Vezmeme-li v úvahu jejich rozsáhlé odborné znalosti a poznatky všech aspektů logistiky a dodavatelských řetězců, 3PL jsou ideální pro správu a dohled nad kombinovanými dopravními operacemi dvou či více společností, včetně konkurence, přičemž zabezpečují, aby choulostivé údaje jednotlivých společností zůstaly utajeny.
Například společnost Culina Group vytvořila ve Velké Británii úspěšné řešení spolupráce, které si osvojili konkurenční i nekonkurenční výrobci mléčných produktů. Culina Group, která vznikla v roce 1994 na zabezpečení dodavatelského řetězce s kontrolovanou teplotou 0-5°C, nyní poskytuje své služby široké škále výrobců mléčných produktů, včetně takových značek jako například Müller, Danone a Kraft. Každý zákazník naplní kamion svými výrobky, Culina ho převezme a doručí do vlastního regionálního distribučního centra. Tam jsou výrobky uskladněné do té doby, než se zkombinují s produkty jiných výrobců, a takto naložené kamiony putují do regionálního distribučního centra řetězce supermarketů. Culina účtuje výrobcům sumu za paletu v kamionu i ve skladu a poskytuje tak cenovou flexibilitu založenou na měnící se spotřebitelské poptávce.
Legislativní pobídky
Vládní orgány taktéž podporují společnosti, aby spolupracovali a snižovali tak zatížení cest. Dlouhodobé zaměření Evropské komise na snižování zatížení evropských dálnic nákladními vozidly by nakonec mohlo vést k takové úpravě legislativy, která by vyžadovala spolupráci všech společností, které se zabývají distribucí a skladováním v EU.
Evropská komise začlenila více iniciativ zaměřených na snížení zatížení evropských dálnic kamiony. Jejím prvořadým cílem je zredukování jízd kamionů bez nákladu o 30 – ty stojí přibližně 33,5 miliard euro za rok za pohonné hmoty a emitují 20 - 30 tun CO2. Spolupráce v oblasti dopravy řeší tyto problémy prostřednictvím měřené redukce kamionů a podporuje trvale udržitelné distribuční sítě a partnerství.
V případě spolupráce mezi konkurencí v Evropě však Evropská komise postavila překážky, aby zabránila jakékoliv spolupráci, která by mohla vést k nefér obchodním praktikám. Zatím to vypadá tak, že Evropská komise se víc zabývá situací kolem sdílení skladovacích prostor, kde by mohly být konkurenci dostupné výkazy společností a produktové a marketingové strategie, než případy, kde se spolupráce týká přepravy a kamionů.
Dopad na prostorové potřeby
Když je spolupráce v oblasti dopravy úspěšná, mění roli, které hrají regionální distribuční centra (RDC) v dodavatelských řetězcích a distribučních sítích. Výsledkem je někdy potřeba změny designu těchto RDC do takové podoby, aby odpovídal změnám podle jejich využití. Při takové změně se musí brát v potaz, plánuje-li jeho uživatel sdílet prostory s konkurencí. Jestliže ano, tak by podle Evropské komise představovali oddělené sklady bezpečnější řešení před nekalými obchodními praktikami. Jestliže ale půjde o společnosti, které si nekonkurují, anebo o 3PL, není nutné se obávat skladovat a manipulovat se zbožím pod jednou střechou.
3PL ve skutečnosti dokáže využít jediné zařízení na uspokojení potřeb sezónní flexibility dvou a více společností. Jeden koncový uživatel může být například výrobce letního zahradního nábytku a potřebuje více skladovacích prostor v létě, zatímco ten druhý je maloobchodník, který prodává zboží s vánoční tématikou a proto bude potřebovat více skladovacího prostoru v předvánočním období.
Spolupráce v oblasti dopravy klade důraz na seskupování produktů a jejich kombinaci pro odchozí a v některých případech i příchozí dodávky. V takových situacích funguje RDC jako společné staging area pro spolupracovníky. Na toto místo přichází zásilky od různých dodavatelů či výrobců (označují se jako "multi-picks“) a také se zde zboží přijímá od spolupracovníků pro odchozí zásilku do společných nebo nedaleko vzdálených zákaznických základen ("multi-drops“).
Na manipulaci s větším množstvím příchozích a odchozích zásilek musí být společné RDC větší a disponovat více nakládacími bránami. Aby RDC zvládlo spolupráci v oblasti dopravy, musí navíc obsahovat několik dalších designových funkcí:
Případová studie v Orleans, Francie
Dva výrobci pneumatik, Bridgestone a Continental, se rozhodli spolupracovat na své dopravě prostřednictvím vnějšího dodavatele logistiky (3PL). Jejich odchozí distribuční operace jsou spravované společně v rámci jednoho RDC, které se nachází mimo Orleans ve Francii.
Toto nově postavené zařízení v sobě nese netradiční designové prvky. Obě společnosti chtěli mít své provozy oddělené, včetně příchozích zásilek z továren a skladů pneumatik. Společné RDC bylo navrhnuté ve tvaru písmene H. Společnosti Bridgestone a Continental fungují každá ve svém vlastním skladu, jejich společné odchozí zásilky jsou však spravované ve společné zóně – ve středu písmene H – která spojuje dva oddělené paralelní sklady.
V momentě, kdy jsou odchozí balíky obou společností připravené k odeslání, posouvají se do společného prostoru, kde jsou uložené ve viditelně označených zónách podle cílové destinace. Nakládací doky na obou stranách společných prostor naznačují, že toto RDC obsluhuje více destinací. Vnější dodavatel logistiky řadí odchozí zásilky z kanceláře ve společném prostoru.
Za poslední tři roky spolupracovali Bridgestone a Continental jen na části svých dodavatelských řetězců – například na jejich odchozích zásilkách do místních dodavatelských řetězců. Každá společnost upřednostňuje služby vlastních přepravců na konečném úseku distribuce, což umožňuje udržet si kontrolu nad kvalitou poskytovaných služeb, když zboží dorazí do prodeje.
Závěr
Navzdory složitému ekonomickému prostředí, probíhající snaha evropských společností o přenastavení a zefektivnění jejich dodavatelských řetězců je i nadále jedním z hlavních hnacích motorů posilňující poptávku po nejmodernějších distribučních zařízeních. V poslední době společnosti začali hledat především různé cesty, jak snížit rostoucí náklady na dopravu. Mnoho společností proto začalo experimentovat se spoluprací v oblasti dopravy, a to dokonce se svou přímou konkurencí. Následně spoustu takových pokusů zastřešili v moderních distribučních zařízeních, a to zejména kvůli maximalizaci výhod.
Pro mnoho společností však stále existují podstatné překážky, jako je nedůvěra či požadavky na bezpečnost, které je potřeba při takové spolupráci překonávat.
Velké množství organizací třetích stran, dopravci a logističtí experti, pracuje pod vlivem naskytujících se výhod na odstranění těchto překážek, aby zpřístupnili spolupráci v oblasti dopravy širšímu spektru společností. Je však otázkou, jakým směrem se bude spolupráce v oblasti dopravy v Evropě vyvíjet.
Zdroj: Jiří Kučera, Stavitel
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?