Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Prodej zboží pod vlastní privátní značkou obchodních řetězců se na celkových tržbách obchodníků za potraviny a drogerii podílí v ČR z 18 procent. Je to výrazně méně než evropský průměr, který činí 30 procent. Vyplývá to ze studie společnosti Nielsen, kterou má ČTK k dispozici. Za poslední čtyři roky se podíl zboží, které obchodní řetězce nabízejí pod vlastní značkou, v Česku téměř nezměnil.
V tuzemských obchodech mají privátní značky nejvyšší podíl v kategoriích papírových kapesníků (63 procent), papírových ubrousků (59 pct), tvarohu (51 pct) nebo toaletního papíru (46 pct). V případě mléka prodeje pod značkou obchodních řetězců činí 41 procent.
Podle uvedené studie se vnímání kvality privátních značek českými spotřebiteli zlepšuje a ekonomické podmínky nahrávají jejich posilování. Tržní podíl zboží pod vlastní značkou obchodníka se však přesto nezvyšuje a proti západní Evropě zůstává na podprůměrné úrovni.
"Hlavními důvody pro slabší pozici privátních značek v ČR oproti západní Evropě je nižší koncentrace moderního trhu a stále silný tradiční trh, nižší podíl diskontních řetězců, nadprůměrná promoční aktivita značkových výrobků a historicky omezená nabídka privátních značek," uvedla mluvčí společnosti Nielsen Lucie Hrušová.
Privátní značky jsou přitom vnímány jako dobrá alternativa pro úsporný nákup. Dvě třetiny (67 procent) českých spotřebitelů uvádí, že jsou levnější než značkové výrobky. Přes polovinu spotřebitelů (52 pct) je vnímá jako dobrou hodnotu za své peníze a 47 procent si myslí, že se jejich kvalita zlepšuje, vyplývá z průzkumu společnosti Nielsen. Privátní značky se pravidelně nebo občas nacházejí v polovině nákupních košíků.
Privátní značky jsou především doménou diskontních řetězců. Mezi potravinami tam mají průměrný podíl na tržbách 38 procent, v sortimentu drogerie pak 48 procent. V hypermarketech je jejich podíl na potravinách 15 procent a 13 procent u drogerie. Nejslabší pozici mají privátní značky na tradičním trhu, tedy v menších prodejnách, kde jejich podíl na tržbách za potraviny dosahuje devíti procent a v případě drogerie 13 procent.
Nejvyšší tržní podíl mají privátní značky ve Švýcarsku – 45 procent, následují Velká Británie a Španělsko s 41 procenty. Naopak nejnižší podíl má prodej zboží pod značkou řetězců na Ukrajině (pět procent) a v Rusku (šest procent).
Zdroj: ČTK
EdiZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?