• CZ
  • SK

Oděvní řetězec H&M letos v ČR otevře další 4 obchody

 21. 09. 2012

Obchodnímu řetězci H&M stouply v letošním prvním pololetí tržby v ČR o 13 procent na 1,07 miliardy Kč. Společnost v Česku otevřela tři nové prodejny a má tak celkem 27 obchodů. ČTK o tom informovala mluvčí řetězce Magdaléna Drsová. H&M ve středu slaví 65. výročí otevření prvního obchodu ve Švédsku.

Expanze značky podle ní neustala ani během ekonomické krize posledních let. V letošním roce H&M plánuje otevřít další čtyři obchody, zejména na Moravě. "Zákazníci jsou cenově senzitivnější a reagují více na slevové aktivity nebo pobídky k výhodnému nákupu," uvedla Drsová. "H&M prodává na českém trhu nejvíce dámské kolekce. Co se týče módních trendů, vidíme například v posledních letech, že v České republice nastupuje generace mladých mužů, kteří se zajímají o oblečení a styl obecně a chtějí se podle toho oblékat," dodala.

V roce 2010 v českých nákupních centrech fungovalo 2044 obchodů s oděvy a módou. Podle studie TOP 50 maloobchodu v ČR společnosti Incoma GfK patřilo H&M na tuzemském trhu oděvních řetězců třetí místo. Tržby společnosti v roce 2010 dosáhly 1,7 miliardy korun.

V čele žebříčku specializovaných obchodníků s oděvy je v ČR řetězec C&A Moda. V roce 2010 dosáhl jeho obrat 3,1 miliardy korun. Značky C&A a Clockhouse mají v tuzemsku 39 prodejen, prodejen H&M Hennes&Mauritz CZ je v Česku dvacet. Druhým největším módním prodejcem je značka New Yorker s 44 prodejnami. Podle údajů časopisu TextilŽurnál za rok 2009 je největším prodejcem oděvů v ČR podle tržeb maloobchodní řetězec Tesco s tržbami 4,6 miliardy Kč.

Nákupní chování Čechů změnila v poslední době recese. Podle studie Fashion 2012 společnosti Incoma GfK téměř 80 procent českých zákazníků v souvislostí s krizí nakupuje jinak než dříve. Hlavně ženy, rodiny s dětmi a starší osoby podstatně víc vyhledávají slevy a nejrůznějších slevové akce.

"Frekvence nákupu i průměrná roční útrata všech sledovaných sortimentních kategorií se v porovnání s rokem 2009 snížila. Nejvíce se snížila průměrná útrata u formálního oblečení a sportovního oblečení, nejméně u obuvi," uvádí zpráva. Nízké ceny jsou nejdůležitějším kriteriem při nákupu každodenního a dětského oblečení. Kvalita zboží je nejvýznamnějším faktorem pro nákup sportovních oděvů a pro nákup obuvi.

Většina zákazníků (80 procent) se podle studie o značky zajímá a sleduje je, výhradně značkové zboží však nakupuje pouze 17 procent dotázaných. 65 procent nakupuje jak značkové, tak neznačkové zboží. Mezi těmi, kdo preferují značky, jsou mladší lidé, lépe situovaní, častěji muži než ženy. Značka je pro tyto zákazníky především zárukou kvality.

Nejvyšší počet zákazníků mají podle studie Fashion 2012 řetězce Baťa, Deichman, Tesco a C&A. "To, že mezi čtyřmi nejvyužívanějšími řetězci jsou dva prodejci obuvi lze přičíst faktu, že roztříštěnost trhu s obuví je nižší než u odívání. Ze širokosortimentních řetězců vede C&A, Takko, New Yorker a H&M," uvádí zpráva. Mezi sportovními řetězci je nejznámější a nejvyužívanější Adidas a Sportisimo. Tesco úspěšně konkuruje širokosortimentním řetězcům, je mezi nejnavštěvovanějšími prodejnami pro nákup odívání a obuvi.

V porovnání s rokem 2009 posílily především sportovní řetězce. Nejvíc naopak ztratily hypermarketové řetězce, s výjimkou Tesca, které si drží stejnou pozici jako v roce 2009. Ze širokosortimentních řetězců získaly nejvíce diskontní Kik a Takko. Nákupní centra preferuje při nákupu oděvů a obuvi 59 procent zákazníků.

Fenoménem českého trhu zůstávají nákupy oděvů a obuvi v tržnicích, stáncích a prodejnách provozovanými asijskými obchodníky. Občas v nich nakupuje 71 procent lidí. Většinu zákazníků tvoří starší lidé s nižším vzděláním a z malých obcí.

Pořadí specializovaných obchodníků s oděvy, obuví a sportem podle tržeb v ČR v roce 2010

PořadíObchodník Tržby v mil KčPočet prodejenZnačky
1. (2.)C&A MODA ČR 3,139Clockhouse
2. (1.)BAŤA2,788Baťa
3. (3.)SPORTISIMO2,459Sportisimo
4. (4.)NEW YORKER2,044New Yorker
5.DEICHMANN1,883Deichmann
6. (5.)H&M CZ1,720H&M
7. (6.)HERVIS SPORT A MÓDA1,624Hervis

Zdroj: ČTK

EdiZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?