• CZ
  • SK

Obrat e-commerce v loňském roce poprvé klesl

 05. 01. 2023

Obrat českých e-shopů se oproti předchozímu roku v roce 2022 snížil o 12 %. Stále ale o celou jednu miliardu překonal útraty na českých e-shopech v roce 2020.

Obrat tuzemských e-shopů v roce 2022 skončil 12 % pod úrovní předloňského roku, o jednu miliardu ale překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020. I nadále pokračoval trend rozšiřování sortimentu. Podíl nejsilnějšího segmentu, kterým je elektronika, na celkovém obratu meziročně opět mírně klesl, naopak podíl jiných segmentů, jako je například hobby či dům a zahrada, rostl. Začala mírná konsolidace, která bude výrazněji pokračovat hlavně v prvním pololetí tohoto roku, počet e-shopů v roce poklesl na aktuálních 50100. Vyplývá to ze shrnutí nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

První kvartál loňského roku přinesl meziroční propad o 25 %, způsobený srovnáním s ještě covidovým obdobím roku 2021. Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce o dost příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů. 

I když se ve srovnání s loňskem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako vloni, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy a výdaje prozatím odložili,“ vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, a dodává: „Celoroční čísla se nakonec zastavila 12 % pod loňským rokem, a útrata 197 miliard korun je stále vyšší než v roce 2020. E-commerce segment definitivně posílil natolik, že v trendech a vývoji už kopíruje trendy celého retailového trhu.

České internetové obchody zaznamenaly pokles obratů vůbec poprvé v historii. „V APEK sledujeme vývoj e-commerce od roku 2001. Pro první meziroční propad české e-commerce bylo hned několik důvodů,“ komentuje výsledky e-commerce v roce 2022 výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dále pokračuje: „Máme za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace. Spotřebitelé začali více šetřit a byli ve svých nákupech především v první polovině roku velmi opatrní. Pro e-shopy tak nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené.“ 

Přes pokles celkových obratů se význam online nakupování nadále zvyšuje a Češi si dnes v internetových obchodech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál. „Věřím, že v roce 2023 dojde ke stabilizaci trhu a e-shopy opět prokáží svoji kvalitu a neustále rostoucí význam pro celý český maloobchod,“ uzavírá Jan Vetyška.

Sortiment e-shopů se rozšiřuje

Už uplynulé roky nastartovaly v segmentu e-commerce trend, který se stal pro rok 2022 významnějším, a tím je rozšiřování sortimentu, který zákazníci v e-shopech kupují. „Zákazníci změnili své nákupní zvyklosti, a ještě více se ukázalo, jak naše nákupní chování ovlivňují vnější okolnosti. V průběhu celého roku se dostával na žebříčky nejprodávanějších kategorií sortiment, který by byl v předchozích letech online téměř těžko představitelný,“ popisuje změny v zákaznickém chování šéf české Heureky Honza Mayer. Na jaře tak například vyskočil o stovky procent zájem o zahradní skleníky, podpora Ukrajiny posílila zájem o elektrocentrály (258 %) nebo zdravotnický sortiment. Vlivem energetické krize meziročně raketově vzrostl zájem o topenářský sortiment, jako jsou kamna (117 %), sporáky na tuhá paliva (147 %) nebo olejové radiátory a podobně.

Naopak především koncem roku mezi lidmi stagnoval zájem o v minulých letech oblíbenou bílou elektroniku typu robotické vysavače (-42 %) nebo sušičky prádla (-39 %), tedy obecně řečeno o věci, které bezprostředně nejsou potřeba nebo jejich koupě významně neušetří náklady,“ dodává Mayer. Skokany mezi kategoriemi se staly 3D tiskárny (+308 %) a elektrocentrály (+258 %), propadákem roky jsou testy na koronavirus (-63 %) nebo výčepní zařízení (-61 %). 

Rozšiřování sortimentu se projevuje i na tom, jak se v průběhu posledních tří let mění podíl jednotlivých kategorií na celkových útratách. „Internet už zkrátka není jen o elektronice, ale naopak roste obliba jiných segmentů, které vstupují do online prostoru. Roste podíl nábytku, vybavení pro dům a zahradu nebo segment hobby. S tím, jak se tento sortiment rozšiřuje v nabídce e-shopů roste chuť a ochota zákazníků tyto věci nakupovat online,“ říká Honza Mayer. Například podíl elektroniky klesl z 21 % v roce 2020 na aktuálních 19 %, naopak třeba podíl hobby vzrostl z 6,6 % na aktuálních 8, 3 %. 

Počet e-shopů klesl, trend bude letos pokračovat

Počet e-shopů na českém trhu poprvé v historii poklesl, což je podle odhadů Heureky počátek začínající konsolidace, která v plné míře nastoupí v prvním pololetí roku 2023. „Větší úbytek e-shopů čekáme hlavně v první polovině tohoto roku. Obchodníci nakupují zboží na novou sezónu, a do cen už se tak s největší pravděpodobností promítnou zvýšené náklady na energie, přepravu a další,“ předpovídá Tomáš Braverman a doplňuje: „To u některých e-shopů může způsobit existenční problémy, což podpoří částečnou konsolidaci trhu. Spíše, než o prodejní procesy s velkou valuací se bude jednat o slučování hráčů a přebírání závazků.“ Podle Bravermana je však e-commerce prostředí extrémně agilní a nezatížené vysokými fixními náklady, takže i tuto přicházející vlnu zvládne.

Zdroj:Mediaguru.cz

Související články

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?