Období slev vrcholí, spotřebitelé neváhají a nakupují, takže obchodníci mají druhé Vánoce. Český národ na akční ceny a slevy slyší – avšak ne každá sleva je skutečná. O tom vědí své inspektoři České obchodní inspekce, kteří monitorovali slevové akce a výprodeje po celý rok, nejen v povánočním období. A jaká je bilance roku 2011? Z téměř 3500 kontrol nedodrželi obchodníci svoje povinnosti v cca 40 % případů. „Při výprodejních akcích spotřebitelé ve 4 případech z 10 nenakoupili tak výhodně, jak očekávali, nebo dostali méně hodnotné zboží, tj. bez náležitých informací. A přitom stačí tak málo – být při nákupech pozorný, požadovat povinné informace a nic nekoupit, když je nedostanou, překontrolovat výši platby, vyžadovat a poté uschovat řádně vyplněný doklad o koupi pro případ reklamace... Není to až tak těžké a určitě se to vyplatí!“ řekl Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI.
V období od 1. 1. do 31. 12. 2011 provedli pracovníci České obchodní inspekce v rámci celoroční kontrolní akce, zaměřené na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev, celkem 3 453 kontrol, při nichž bylo ověřeno dodržování zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných předpisů v působnosti ČOI. Kontroly se týkaly všech subjektů působících na maloobchodním trhu, včetně internetových obchodů. V průběhu 3453 kontrol bylo zjištěno jedno nebo více porušení obecně závazných právních předpisů v 1319 případech, tj. 38,2 %.
Uložená opatření a sankce
V rámci kontrolní akce byl vydán zákaz prodeje zboží, které nesplňovalo požadavky zvláštních právních předpisů, v celkovém množství 13 379 ks, jehož hodnota činila 3 024 813,50 Kč.
Současně byl v rámci kontrolní akce vydán zákaz používání 112 ks měřidel neodpovídajících požadavkům zvláštních právních předpisů.
Na základě zjištěných nedostatků uložily jednotlivé inspektoráty 1109 pokut v celkové výši 5 932 400 Kč. Struktura pokut podle jednotlivých inspektorátů, které pokuty uložily, uvádí následující tabulka.
Co se týče podnětů ke kontrole, v roce 2011 se na ČOI obrátilo s podáním na neseznámení s cenou, nesprávným účtováním apod., celkem 169 spotřebitelů. Šetřením bylo prokázáno ve 21 případech porušení povinností.
Nejčastěji zjištěná porušení
Nejčastěji porušovaly kontrolované subjekty zákon o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a to tyto povinnosti:
- povinnost informovat spotřebitele řádně o ceně nabízeného zboží a služeb (§ 12) – 564 zjištění (31 %)
- neposkytnutí informací o výrobku, výrobci, materiálovém složení, správném užití a údržbě… a dalších povinných údajů při nabídce a prodeji výrobků a služeb. (§§ 9, 10 a 11) - 503 zjištění (27 %)
- nesprávné účtování v neprospěch spotřebitele (§ 3) – 207 zjištění (11 %)
- užití některé z nekalých obchodních praktik (§ 4 a 5) – 113 zjištění (6 %)
- reklamace a informace o způsobu jejího uplatnění, včetně rozporu věci s kupní smlouvou (§§ 13 a 19) – 85 zjištění (5 %)
Porušení jiných obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno inspektory při 184 kontrolách (cca 10 %) z celkového počtu zjištění.
Závěr
Celoroční kontrolní akce opět prokázala, že při prodeji zboží v rámci sezónních slev přetrvávají i nadále nedostatky spočívající především v porušování informačních povinností o ceně, nesprávném účtování a užívání nekalých obchodních praktik. Porušení zákona o ochraně spotřebitele představovalo 90 % všech zjištění inspektorů ČOI, a to v průměru u téměř 40 % kontrolovaných subjektů. V případě slev a výprodejů se tak spotřebitelé setkávají ze strany prodávajících stále s poškozováním svých práv a oprávněných zájmů. Vzhledem k četnosti zjištění je dozor ČOI nad výprodeji a slevovými akcemi zařazen do plánu kontrol i pro rok 2012.
Kontroly probíhajících výprodejů
V období od vánočních svátků do poloviny února 2012 již zkontrolovali inspektoři ČOI celkem 820 různých prodejců, lákajících na slevové akce a výprodeje. Poměr zjištění je lepší než za loňský rok – porušení některé z povinností zjistili ve 257 případech, tj. 31 %. Nejčastěji opět nebyly spotřebitelům poskytovány řádné a jednoznačné informace o ceně výrobků ve slevě (98 zjištění), výrobky nebyly opatřeny příslušnými informacemi nebo tyto informace nebyly v českém jazyce (73 zjištění), a v 10 případech použili prodávající vůči spotřebitelům některé z klamavých obchodních praktik.
Zdroj: TZ, ČOI