Pohyb zákazníků po nákupních střediscích může být automaticky sledován a analyzován pomocí nové technologie Footpath. Obchodníci tak budou vědět kam mají umístit reklamy a jak fungují ty stávající. V budoucnosti by je systém mohl hlídat i před zloději.
Prodejci v internetových obchodech mají podrobné statistiky o chování zákazníků. Vědí, na které produkty se dívají, na které reklamy klikají a co ve finále koupí. Tomu mohou přizpůsobovat nabídku zboží i reklamy.
Kamenné obchody to mají složitější, ale možná už ne na dlouho. Ve dvou nákupních centrech v Kalifornii a Virginii testují sledovací systém Footpath od britské společnosti Path Intelligence.
Jak funguje
Footpath je složen z přijímačů mobilních signálů, rozmístěných uvnitř obchodního centra a serverové části, která naměřené signály zpracovává a vyhodnocuje. Jakmile zákazník vstoupí do obchodního centra, systém najde signál jeho mobilního telefonu a na základě intenzity a dalších indikátorů vytvoří jeho unikátní "otisk" (fingerprint). Pomocí triangulace je pak možné konkrétního nositele telefonu (tj. zákazníka) sledovat během jeho procházení mezi obchody a regály.
Výsledky monitorování jsou tak podobné výsledkům měření chování návštěvníků on-line obchodů. Obchodní dům pozná počet unikátních návštěvníků, vznikají "heat mapy" obchodu (kam, kudy, kdy a kolik lidí proudí). Lze změřit i "proklikovost", tj. kolik lidí prošlo kolem reklamy a pak zamířilo do obchodu, který dané zboží prodává.
Systém automaticky zpracovává sebraná data a výstupy nabízí obchodníkům přes zabezpečené webové rozhraní ve formě grafů a tabulek.
Lze být dostatečně paranoidní?
Takto fungující systém by nikomu ze zákazníků nemusel nijak vadit. Síla signálu mobilního telefonu není žádný osobní údaj a není nijak přímo spojen s konkrétním člověkem.
Obchodní domy ale mají i další systémy, jako kamerové bezpečnostní systémy, které sledují zákazníky na každém kroku. Některá nákupní centra nainstalovala i systémy pro rozpoznávání obličejů, se kterými se snaží identifikovat známé zloděje a kapsáře dřív, než stihnou nakoupit "za pět prstů". Obchodníci mají samozřejmě i informace zprostředkované platebním terminálem. A pokud by se tyto systémy spojily, anonymita by z obchodních domů rázem vymizela.
Obchodník by tak v reálné čase věděl, kdo si u něj v kabince zkouší spodní prádlo, věděl by, zda si u nich už někdy něco koupil, co to bylo a v jaké cenové relaci. Ze statisticko-marketingového či bezpečnostního nástroje by se tak snadno stal prostředek osobního marketingu.
Abychom ale nekončili negativně: kombinace bezpečnostních kamer, rozpoznávání obličejů a Footpath by mohla obchodníky i ostatní zákazníky upozorňovat na přítomnost konkrétního zloděje či recidivisty.
Zdroj: Václav Nývlt, Technet.cz