• CZ
  • SK

Na co se připravit ohledně EDI, když chcete dodávat zboží do drogerií dm

 15. 11. 2023

Velké obchodní řetězce dnes běžně komunikují s dodavateli prostřednictvím EDI. Výjimkou není ani dm drogerie markt, který po svých dodavatelích vyžaduje, aby přes EDI zpracovávali objednávky, dodací listy, faktury a přehledy o stavu zásob. Čtěte, jak obchodní komunikace s dm vypadá v praxi.

Co musí noví dodavatelé udělat na začátku spolupráce

Pro nové dodavatele je nejdůležitější, aby jejich IT systém uměl generovat a zpracovávat EDI zprávy –⁠ minimálně objednávky, dodací listy, faktury a přehledy o stavu zásob. U dalších typů zpráv záleží na individuální domluvě s dm.

V dm se rozhodli pro sjednocení EDI komunikace na všech svých trzích pod jedno řešení, a proto všechny nové dodavatele zapojuje mezinárodní EDI poskytovatel MARKANT (v Česku pod lokálním zastoupením MARKANT Česko s.r.o.). To znamená, že pokud už nový dodavatel EDI providera má, musí pro navázání EDI komunikace s dm přejít na řešení od MARKANTu. Pokud zatím EDI nemá, MARKANT mu řešení poskytne.

Zahájení EDI komunikace s dm drogerie markt probíhá následovně:

  • dodavatel kontaktuje EDI team dm na e-mail dmP-EDI-Support@dm.cz,
  • EDI team dm předá informace providerovi MARKANT,
  • MARKANT se ozve dodavateli a převezme za drogerii dm proces implementace EDI komunikace, nastaví v něm všechny potřebné zprávy a otestuje je,
  • v případě, že dodavatel používá ERP systém, MARKANT se postará i o propojení EDI s ERP systémem,
  • dodavatel si u GS1 Czech Republic zažádá o GLN (globální lokalizační číslo) – pokud ho ještě nemá,
  • a pokud tak ještě neudělal, opatří své zboží jedinečnými EAN kódy, pomocí kterých se zboží v EDI komunikaci identifikuje.

Zprávy, které si dm s dodavateli přes EDI vyměňuje

Základní zprávy, které dm po dodavatelích vyžaduje, jsou:

  • ORDERS (objednávka),
  • DESADV (avízo dodávky nebo také dodací list),
  • INVOIC (faktura)
  • a INVRPT (informace o stavu zásob).

Výměna objednávek s dm

Jakmile MARKANT nastaví EDI komunikaci, začne dodavatel přijímat objednávky od dm drogerie v EDI formátu.

EDI zprávy ORDERS (tedy objednávky) chodí dodavatelům výhradně z české centrály dm, která má svůj unikátní GLN kód. Na stejné GLN později dodavatel odesílá faktury.

Po přijetí EDI zprávy se objednávky automaticky propíšou do ERP systému dodavatele, kde čekají na vyřízení. Případně s nimi pracují přímo ve webovém prohlížeči, pokud ERP systém nevyužívají.

Výměna dodacích listů s dm

Dodací listy pro dm musí obsahovat číslo objednávky, ke které se vztahují. Platí přitom, že na každou objednávku přijímají v dm pouze jeden dodací list (DESADV) a jednu fakturu (INVOIC).

Na každém dodacím listu vyžaduje dm označení místa dodání pomocí GLN kódu daného skladu či prodejny. Většinu zboží od dodavatelů přijímá dm do logistického centra v Jihlavě. Pro velkoobjemový sortiment slouží sklad v Divišově a pro spotřební či marketingový materiál sklad v Plandrech u Jihlavy.

Ve výjimečných případech přijímá dm zboží i přímo do provozoven, z nichž každá má své unikátní GLN.

Výměna faktur s dm

Na rozdíl od dodacích listů, EDI faktury odesílá dodavatel na centrálu dm –⁠ jsou tedy označené stejným GLN kódem drogerie dm jako přijaté objednávky.

EDI faktury pro dm musí splňovat následující podmínky:

  • Stejně jako u dodacích listů vystavuje dodavatel pouze jednu fakturu na jednu objednávku.
  • Faktura musí obsahovat číslo původní objednávky.
  • Faktury v dm akceptují až po dodání zboží. Předfakturace tedy ze strany dodavatelů není možná.

Zasílání dobropisů pomocí EDI zpráv INVOIC zatím v dm neumožňují. V případě fakturačních rozdílů a vratek vystaví dm požadavek na dobropis a zašle ho dodavateli e-mailem.

Výměna informací o stavu zásob s dm

INVRPT (inventory report) je typ EDI zprávy, prostřednictvím které firmy informují dodavatele o zásobách dodávaného zboží.

Drogerie dm posílá dodavatelům pravidelně prostřednictvím zpráv INVRPT aktuální stav svých zásob odebíraného zboží. Dodavatelé mohou díky tomu lépe plánovat výrobu, aby pokryli očekávané objednávky. Zároveň mají nepřímo k dispozici přehled o prodeji svého zboží.

Kam dál?

Nyní máte stručný přehled, jak probíhá obchodní komunikace s dm. Detailní technické informace popisuje dm v partnerské sekci na svém webu.

Plánujete-li dodávat zboží pouze do dm, EDI providera dopředu hledat nemusíte –⁠ o vše se postará MARKANT. Pokud ale plánujete dodávat také do jiných řetězců drogerií nebo supermarketů a potřebujete poradit, napište nám. S výběrem providera či EDI řešení vám poradíme.

Zvažujete-li dodávání do supermarketů, přečtěte si, co v rámci EDI komunikace vyžaduje Globus, Albert, makro nebo Penny Market.

Související články

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?