Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Maloobchodní tržby v dubnu bez očištění o sezonní vlivy zrychlily meziroční růst na 2,7 procenta po březnovém revidovaném zvýšení o dvě procenta. „K meziročnímu růstu tržeb nejvíce přispěl prodej motorových vozidel a maloobchod s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků v nespecializovaných prodejnách,“ konstatoval ČSÚ. Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny vzrostly v dubnu reálně meziměsíčně o 0,3 procenta a meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních a kalendářních dní o 4,6 procenta. Čísla nebyla pro trh překvapením.
„Maloobchodní tržby v dubnu vzrostly meziročně víceméně v souladu s očekáváním, trh totiž očekával růst 2,8 procenta. My jsme však očekávali poněkud nižší růst, konkrétně 1,5 procenta. Domnívali jsme se, že by se na dubnových maloobchodních tržbách mohl více podepsat slábnoucí prodej automobilů a nevýhoda jednoho pracovního dne oproti dubnu minulého roku. Proti březnu, kdy maloobchodní tržby rostly o 2,1 procenta, se jedná o mírný nárůst. Únor byl s růstem o 6,5 procenta přece jen někde jinde,“ uvedl analytik Raiffeisenbank Václav Franče.
„Česko se tak řadí k zemím EU, kde tržby rostou. Například v Polsku vzrostly tržby meziročně o 18,6 procenta, v Německu o 3,6 procenta a hlavní podíl na tom mají dva faktory: nízký srovnávací základ z předchozích let a ochota spotřebitelů nakupovat. O co více se propadly tržby v loňském roce, o to více pak letos mohou tržby v procentním vyjádření růst,“ přidal komentář analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.
Nejistota a strach z utrácení podle Kozuba z lidí pomalu opadávají a zákazníci se postupně vracejí do obchodů. Lidé při rozhodování o financích tolik nepřemýšlejí nad tím, co bylo před dvěma lety – čili už nemyslí na krizi a chudá léta, ale naopak se dívají více do budoucnosti. Jejich chování se ale změnilo. Jsou mnohem opatrnější při rozhodování se o nákupech obzvláště dražšího zboží a očekávají vyšší přidanou hodnotu.
„Vývoj maloobchodních tržeb v následujících měsících bude spíše stagnovat. Naznačuje to i indikátor důvěry v ekonomiku ČSÚ. Ten se jako celek v květnu mírně snížil o 0,4 bodu, a důvěra spotřebitelů klesla dokonce o 2,5 bodu. Politická nejistota se přelévá do spotřebitelského chování a lidé opět zřejmě ve svých výdajích přibrzdí,“ dodal Kozub.
Zdroj: Miroslav Tryner, Euro
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?