• CZ
  • SK

Maloobchodní trh je přesycen slevovými akcemi

 08. 04. 2016

Český maloobchodní trh je přesycen slevovými akcemi. Zatímco v Česku dosahuje podíl zboží prodaného za akční ceny 50 procent, v Německu je to méně než čtvrtina. Efektivita slevových akcí se navíc snižuje. Na dnešní maloobchodní konferenci Retail in Detail to uvedli zástupci společnosti Nielsen.

"Padesát procent tržeb u rychloobrátkového zboží v ČR pramení z promocí (slev). V Německu je to pouze 23 procent," řekl Karel Týra ze společnosti Nielsen.

Mezi evropské země, kde se podíl prodejů za akční slevy na celkových prodejích pohybuje mezi 40 a 50 procenty, patří ještě Slovensko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko.

Například u čokolád je průměrná sleva v českých obchodech 32 procent, v Německu 25. "U kategorie instantní kávy ten rozdíl je ještě propastnější. V ČR ji průměrně obchodníci nabízí se slevou 28 procent. V Německu jen 16 procent," dodal Týra. Dvě třetiny tržeb u čokolád jsou realizovány díky slevovým akcím, u Německu je to pouze 25 procent. V případě instantní kávy se ve slevě prodá v tuzemsku 79 procent, v Německu 19 procent tohoto zboží.

Průměrný zákazník nakupuje podle údajů Nielsen ve třech až čtyřech obchodních řetězcích za měsíc. Pravděpodobnost, že narazí na svůj oblíbený výrobek ve slevě, je tak velmi vysoká. Zatímco v roce 2009 se v tuzemských obchodech v různých akcích prodalo 35 procent zboží, letos již polovina.

Efektivita slevových akcí se ale snižuje, upozornila společnost Nielsen. V průzkumu uvedlo devět procent Čechů, že slevové akce ovlivňují jejich nákupní rozhodování. V Německu to bylo 26 procent.

Koncem března uvedl vyhledávač slev Skrz.cz, že Češi slevám v obchodech věří méně a jejich výši si stále více lidí ověřuje. Zatímco před třemi lety tak činilo 73 procent spotřebitelů, nyní to je 84 procent. "Problémem je především nadměrné množství slev. Lidé jsou jimi přehlceni a opravdu výhodné nabídky jim v praxi často utíkají," uvedl Petr Kováčik ze Skrz.cz.

Zdroj: ČTK

EDIZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?