Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Klasičtí obchodníci ztrácejí nadvládu nad zákazníky. Lidé, vybavení informacemi z internetu, dostávají obchodní řetězce, zvyklé z minulých let na snadné zisky, do obtížné situace, kdy musí čelit ostré konkurenci on-line prodejců. Noví silní hráči přitom mnohdy neměli s maloobchodním byznysem žádné předchozí zkušenosti.
„Pozoruji změny, jaké jsem neviděl za celou svoji kariéru,“ prohlásil šéf marketingové skupiny MadisonSoho Jonh White v Praze na konferenci Mezinárodní rady obchodních center (ICSC). „Podcenili jsme dopady nových technologií a internetu,“ přidává se v analýze Retail 2020 poradenská realitní firma Jones Lang LaSalle (JLLS). „Uplynulá dekáda byla časem večírků, po němž teď přichází doba vystřízlivění,“ konstatuje v analýze JLLS.
Zákazníci už díky rozmachu internetu nejsou pasivní masou, která akceptuje ceny, diktované obchodníky. „Nákupní centra nemohou být dál pouhými továrnami na prodej zboží,“ upozorňuje analýza. Výrobky se totiž k zákazníkům dostanou i bez nich. Internetoví prodejci navíc nabízejí v rychlém sledu akcí vybrané zboží až o 70 procent levněji než klasické obchody.
Odzvonilo také uniformním centrům, která se podobají architekturou i skladbou hlavních nájemců. „Saturace trhu ‚naklonovanými‘ obchody, které prodávají prakticky to samé, začíná být neudržitelná,“ zdůrazňuje JLLS. Majitelé center i jejich nájemci budou muset zákazníky lákat na netradiční zážitky, zábavu a interaktivní komunikaci.
Mezi prvními pochopily nutnost změn světové značky sportovní módy, které cílí hlavně na mladší ročníky. „Přistupují k takzvanému in-line prodeji, kdy si zákazníci mohou vybírat zboží pomocí interaktivních obrazovek,“ popisuje White. Lidé se tak přímo v obchodě seznámí například s podrobnou technologií výroby běžecké obuvi, vyberou si z řady odstínů a materiálů, zhlédnou video, poradí se s personálem a výrobek si pomocí mobilního terminálu objednají i zaplatí. „Lze tak ještě rozšířit nabízenou škálu zboží,“ dodává White.
Zdroj: Denisa Novotná, E15
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?