Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Zájem Čechů o zboží vyrobené pod privátní značkou v obchodních řetězcích klesá. V letošním roce jejich pravidelný nákup uvádí jen 15 procent respondentů, což je nejméně za celé sledované období, tedy od roku 2007. Uvádí to letošní studie INCOMA SHOPPING MONITOR společnosti Incoma GfK.
Důvodem poklesu poptávky je podle studie rychle rostoucí podíl značkového zboží prodávaného v akční slevě v tuzemských obchodních řetězcích. Ten se v ČR podle odhadů blíží 50 procentům. Ceny značkového zboží se tak často blíží cenám výrobků prodávaným pod privátní značkou, které tak přicházejí o jednu z klíčových konkurenčních výhod.
"Dopady silného promočního marketingu jsou do jisté míry paradoxní. Není to jen stagnace či pokles diskontních prodejen v době, která se vyznačuje rostoucím zájmem o dobrou cenu zboží. Současně s rostoucí popularitou akčního zboží klesá i zájem o privátní značky řetězců, které jsou také většinově vnímané jako levné," uvedl Pavel Cabal z Incoma GfK.
V letošním roce pravidelný nákup zboží pod privátní značkou uvádí jen 15 procent respondentů. Podle studie to naznačuje, že český zákazník se rychle orientuje a vyvíjí velmi pragmatickým směrem – investuje čas a pozornost do sledování akcí tak, aby si dokázal pořídit co nejkvalitnější zboží za co nejnižší cenu.
"Že se tím snižuje jeho věrnost ani není nutné dodávat," dodal Cabal. Kromě rostoucí akční nabídky se podle něj na tomto chování podepisují obavy Čechů z ekonomické situace. Podíl domácností, které ve studii uvádí, že ekonomická situace ovlivnila jejich nákupní chování, vzrostl z 63 procent v roce 2010 na 80 procent v roce 2012.
Řetězce nejčastěji prodávají pod vlastní značkou například oleje, mléko, sýry, toaletní papír, papírové kapesníčky či mýdla. Naopak značkové výrobky stále dominují v kategoriích jako jsou pivo, čaje, tvrdý alkohol, barvy na vlasy, zubní hygiena, deodoranty či parfémy.
Zdroj: ČTK
EdiZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?