Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Úzký vztah se zákazníky a umění porozumět jim je zvlášť v dnešní složité ekonomické době klíčovou otázkou pro obchodníky i výrobce. Společnost Henkel s cílem definovat nákupní zvyklosti spotřebitelů uskutečnila detailní průzkum. Ten odhalil, že pro Čechy je důležitá nejen cena, ale věnují pozornost i kvalitě výrobků. Zajímavým zjištěním je, že muži v ČR za nákupy zodpovídají daleko častěji než je zvykem v okolních státech.
Mezinárodní studie s názvem „Glokální průzkum nákupního chování“ definovala, že čeští zákazníci se při nákupu výrobků každodenní spotřeby dělí dle jejich nákupních zvyklostí do tří základních typů – ekonomický zákazník, zákazník vyhledávající hodnotu a bezstarostný zákazník. „Podle studie se 41 procent českých spotřebitelů výrazně zaměřuje na cenu. Dalších 38 procent zákazníků vyhledává nejlepší poměr ceny a kvality, kterou následně i upřednostňuje,“ říká Jana Očadlíková, manažerka oddělení Trade marketingu a category managementu Henkel ČR. Zbylých 21 % tvoří kategorie bezstarostných zákazníků. Pro české spotřebitele je dle výsledků průzkumu typické, že velmi rádi vyhledávají akční nabídky. Právě ty společně s dostupností a čistotou jsou pro ně nejdůležitějšími faktory při výběru prodejny. Za velmi důležité tyto faktory shodně považuje téměř 90 % zákazníků. Češi pro pořízení běžných denních nákupů nejčastěji chodí do supermarketů (55 %) a diskontů (35 %). Velké nákupy do zásoby pořizují v drtivé většině v hypermarketech (73 %). Co se týká frekvence nákupů, tak nejvíce Čechů (55 %) preferuje vyrazit do prodejen několikrát týdně. Denně nakupuje čtvrtina obyvatel. Průzkum zbořil i jeden mýtus. „V České republice nenakupují výrobky denní spotřeby pro domácnost výhradně jen ženy. U jedné třetiny národa je to záležitost a zodpovědnost i jejich partnerů či rovnou celé rodiny, což je více než v okolních zemích,“ prozrazuje Jana Očadlíková. Například v Rakousku realizuje nákupy společně pouze 16 % populace, v Maďarsku je to 17 % a v Polsku 20 % domácností.
Zdroj: Petr Hříbal, Regal
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?