• CZ
  • SK

GfK: Reálná hodnota nákupů českých domácností klesá

 05. 12. 2010

Opožděný vliv krize, který byl ve výdajích domácností do rychloobrátkového zboží zaznamenán teprve na začátku letošního roku, se nadále projevuje stagnací výdajů. Vyplývá to z nejnovějších výsledků Consumer Tracking GfK Czech, kontinuálního sběru údajů o nákupním chování českých domácností.

V meziročním srovnání výdaje domácností v období říjen 2009 – září 2010 vykázaly nárůst o 1 %, což s ohledem na inflaci představuje pokles reálných výdajů domácností do rychloobrátkového zboží. U většiny sledovaných kategorií (cca 90 FMCG kategorií, zejména potraviny a drogerie) se tak dá předpokládat i pokles nákupu v objemových jednotkách.

"Negativním signálem pro prodejce i výrobce ohledně vývoje prodejů v předvánočním období je meziroční propad výdajů domácností v září 2010. Výdaje v tomto měsíci meziročně poklesly o 2 %," uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech.

"Protože ale v letošním roce výrazné měsíční výkyvy zaznamenáváme již poněkolikáté, nelze s jistotou předvídat, zda bude tento negativní trend pokračovat, či zda se situace v předvánočním období změní. Domnívám se, že lidé se v dlouhodobém měřítku snaží mít své výdaje pod větší kontrolou, ale u příležitosti svátků ve své snaze polevují. Typicky se to ukázalo kolem Velikonoc, kdy české domácnosti utratily – zcela proti trendu – o 6 % v meziročním srovnání víc," dodal Jaroslav Jíra.

Diskonty a malé prodejny ztrácejí

V dalších nákupních trendech domácnosti navazují na situaci ze začátku tohoto roku. Stále stoupá preference nákupů v hypermarketových a supermarketových řetězcích, kde domácnosti realizují více než 40 % svých výdajů. Naopak pozice diskontních řetězců a malých prodejen se zhoršuje. Svůj podíl na tom mají i rostoucí výdaje v tzv. "ostatních" prodejních kanálech, které zahrnují např. nákupy u čerpacích stanic, na internetu, v zahraničí, apod.

Mezi řetězcovými prodejnami si nejvyšší nárůst hodnoty nákupů
(a tím i podílu na trhu) připsal hypermarket Kaufland, následovaný řetězci Globus a Tesco. Především Tesco benefituje z široké nabídky formátů (hypermakety, obchodní domy, diskontní prodejny a male prodejny), která oslovuje stále širší okruh kupujících domácností.

Informace o výzkumu

Do panelu domácností Consumer Tracking GfK Czech je zařazeno 2 000 domácností vybraných dle geografických a socio-demografických kritérií tak, aby reprezentovaly celou populaci 4,5 milionů českých domácností. Data jsou sbírána kontinuálně, v týdenních intervalech.

Zdroj: Tisková zpráva

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?