Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Opožděný vliv krize, který byl ve výdajích domácností do rychloobrátkového zboží zaznamenán teprve na začátku letošního roku, se nadále projevuje stagnací výdajů. Vyplývá to z nejnovějších výsledků Consumer Tracking GfK Czech, kontinuálního sběru údajů o nákupním chování českých domácností.
V meziročním srovnání výdaje domácností v období říjen 2009 – září 2010 vykázaly nárůst o 1 %, což s ohledem na inflaci představuje pokles reálných výdajů domácností do rychloobrátkového zboží. U většiny sledovaných kategorií (cca 90 FMCG kategorií, zejména potraviny a drogerie) se tak dá předpokládat i pokles nákupu v objemových jednotkách.
"Negativním signálem pro prodejce i výrobce ohledně vývoje prodejů v předvánočním období je meziroční propad výdajů domácností v září 2010. Výdaje v tomto měsíci meziročně poklesly o 2 %," uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech.
"Protože ale v letošním roce výrazné měsíční výkyvy zaznamenáváme již poněkolikáté, nelze s jistotou předvídat, zda bude tento negativní trend pokračovat, či zda se situace v předvánočním období změní. Domnívám se, že lidé se v dlouhodobém měřítku snaží mít své výdaje pod větší kontrolou, ale u příležitosti svátků ve své snaze polevují. Typicky se to ukázalo kolem Velikonoc, kdy české domácnosti utratily – zcela proti trendu – o 6 % v meziročním srovnání víc," dodal Jaroslav Jíra.
V dalších nákupních trendech domácnosti navazují na situaci ze začátku tohoto roku. Stále stoupá preference nákupů v hypermarketových a supermarketových řetězcích, kde domácnosti realizují více než 40 % svých výdajů. Naopak pozice diskontních řetězců a malých prodejen se zhoršuje. Svůj podíl na tom mají i rostoucí výdaje v tzv. "ostatních" prodejních kanálech, které zahrnují např. nákupy u čerpacích stanic, na internetu, v zahraničí, apod.
Mezi řetězcovými prodejnami si nejvyšší nárůst hodnoty nákupů
(a tím i podílu na trhu) připsal hypermarket Kaufland, následovaný řetězci Globus a Tesco. Především Tesco benefituje z široké nabídky formátů (hypermakety, obchodní domy, diskontní prodejny a male prodejny), která oslovuje stále širší okruh kupujících domácností.
Do panelu domácností Consumer Tracking GfK Czech je zařazeno 2 000 domácností vybraných dle geografických a socio-demografických kritérií tak, aby reprezentovaly celou populaci 4,5 milionů českých domácností. Data jsou sbírána kontinuálně, v týdenních intervalech.
Zdroj: Tisková zpráva
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?