• CZ
  • SK

Družstevní prodejny chtějí vydávat zboží koupené na webu

 29. 06. 2011

Lidé by si v budoucnu mohli zboží zakoupené v tuzemských internetových obchodech vyzvednout také v některých družstevních prodejnách, kterých nyní zejména ve venkovských oblastech Česka fungují bezmála tři tisíce. Vedení družstevních prodejen o tom jedná s několika internetovými prodejci. Informaci, kterou v posledním čísle zveřejnil časopis Moderní obchod, potvrdil předseda Sdružení českých a moravských spotřebních družstev COOP Zdeněk Juračka. Nová obchodní spolupráce by mohla internetovým obchodům i družstevním prodejnám zvýšit jejich tržby.

"Jednáme s několika internetovými obchodníky. Nejdál jsme pokročili s firmou Mall.cz," řekl ČTK Juračka, podle kterého je už připravený pilotní projekt a družstevní prodejny jej chtějí ještě letos spustit v jednom vytipovaném regionu Česka. Pokud se nová služba osvědčí, tak by se do ní poté zapojily i vybrané družstevní prodejny v ostatních krajích.

Nakupování na internetu je v Česku stále populárnější a tržby internetových obchodů rychle rostou. Internetoví prodejci nejprve zasílali objednané zboží pouze poštou či prostřednictvím soukromých dopravců. Později začali ve větších městech zřizovat také vlastní kamenné pobočky, které slouží zejména pro výdej zakoupeného zboží.

Budování sítě vlastních výdejních míst internetových obchodů má ale podle Juračky své ekonomické limity. Spolupráce s družstevními prodejnami by pro provozovatele e-shopů byla výhodná, jelikož zákazníci z menších měst a obcí by již nemuseli pro objednané zboží cestovat daleko nebo platit vyšší poplatky za jeho dopravu domů, což by zvýšilo jejich ochotu nakupovat na internetu. "Při vyzvednutí zboží v našich prodejnách by si pak u nás nějaké to zboží zřejmě přikoupili," zmínil Juračka výhodu spolupráce z pohledu družstevních prodejen.

Zástupci družstevních prodejen nyní s internetovými obchodníky ladí podmínky obchodní spolupráce, jako je například odměna za výdej objednaného zboží zákazníkům e-shopů. V úvahu podle Juračky připadá podíl družstevních prodejen na marži z prodaného zboží, anebo speciální poplatek za jeho vydání zákazníkům.

Výdej zboží objednaného na internetu letos začala v pražských prodejnách testovat také síť samoobsluh Žabka. Pokud budou mít zákazníci o tuto novou službu zájem, hodlá Žabka výdej zboží rozšířit i do dalších svých obchodů, kterých nyní v Česku provozuje zhruba osm desítek. Poplatek za dopravu zboží z internetových obchodů je prostřednictvím služby ŽabkaPoint nižší než u konkurenčních dopravců. "Podobné služby zvyšují prodeje e-shopů, neboť nenutí zákazníka čekat hodiny na určeném místě na kurýra nebo ve frontě na poště," uvedla společnost Žabka.

Tuzemské internetové obchody loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci celkově utržily rekordních 33 miliard korun, což je o šest miliard korun více než v roce 2009. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží než v kamenných prodejnách, ale také pohodlí a úspora času. Internetové obchody navíc loni těžily ze snahy lidí nakoupit v době hospodářské krize zboží co nejvýhodněji. Spotřebitelé kvůli tomu více utráceli právě na internetu.

Skupinu COOP loni tvořilo 57 spotřebních družstev. Spotřební družstva COOP provozují bezmála 3000 prodejen, z toho více než čtyři stovky v maloobchodních řetězcích COOP Tuty, COOP Tip, COOP Terno, COOP Diskont a COOP Stavebniny. Pokud by měla spotřební družstva COOP jednoho vlastníka, patřila by mezi deset největších tuzemských obchodníků.

Zdroj: ČTK, Regal

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?