• CZ
  • SK

Do reklamy v místě prodeje jde 4,5 miliardy Kč

 31. 05. 2012

Asociace reklamy v místě prodeje POPAI ve spolupráci s mediální agenturou OMD Czech zveřejnila výsledky projektu monitoringu reklamy v místě prodeje za rok 2010. A vyšlo jim poměrně vysoké číslo – 4,5 miliard Kč za výrobu a produkci reklamy v místě prodeje. To je více, než se v Česku vydá na reklamní letáky. Tato částka neobsahuje však poplatky za umisťování nosičů.

Téměř polovina v Česku vyrobených POP přitom míří na export. Podle autorů výzkumu je objem trhu in-store reklamy řádově srovnatelný s tiskové inzerce. Podle odhadů mediálních agentur se objem tiskového trhu pohybuje mezi 4 a 7,5 mld. Kč.

Komplexní informace o objemu investic do výroby a produkce reklamy v místě prodeje v Česku dosud k dispozici nebyly. nyní se mají kontinuálně sledovat. Data dodalo celkem 13 nejvýznamnějších hráčů na trhu s celkovým deklarovaným objemem 1,125 miliardy Kč realizovaných v POS. Druhou částí monitoringu je čerpání informací z veřejně dostupných zdrojů, tedy informace veřejně deklarované dalšími hráči na trhu, zejména z Obchodního rejstříku. V této sekci bylo popsáno 42 subjektů s celkovým ročním objemem 2,435 miliardy Kč. Část týkající se menších a středních dodavatelů reklamy byla doplněná expertním odhadem.

Typem umístění, který reprezentuje největší objemy, jsou podlahové POP prostředky s 35%, následují regálové POP prostředky se 14% a nástěnné prostředky (včetně fasádových) se stejným podílem. K pokladnám a obslužným pultům souhrnně směřuje 11% objemových prostředků. Nejčastější produktovou kategorií jsou podle očekávání potraviny s 26% finančního objemu. Následují služby (20%) a nápoje (16%). Dalším zajímavým údajem, který vyplývá z projektu monitoringu, je podíl trvalých nosičů POP, který tvoří 32%.

Sběr dat probíhal od jara roku 2011 do února 2012 na třech různých úrovních, které měly za cíl komplexně zmapovat reklamu v místě prodeje. Monitoring přitom značně komplikovala skutečnost, že v marketingu na místech prodeje se aktivně pohybují stovky společností, a tozejména menší společnosti jen nepravidelně, na projektové bázi. Objemem trhu rozumíme finanční objem reprezentovaný reklamními nosičivyrobenými společnostmi se sídlem v ČR. První úrovní sběru dat jsou deklarované čisté (NetNet) finanční objemy členů asociace POPAI, realizované za kalendářní rok 2010 bez DPH. Jelikož tato citlivá data mají důvěrnou povahu, jejich sběru a agregování se jako nezávislý subjektujalo výzkumné oddělení mediální agentury OMD Czech.

Zdroj: Jan Patera, Regal

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?