• CZ
  • SK

Češi nakupují dárky po Vánocích častěji než Slováci

 07. 12. 2011

Češi a Slováci mají rozdílnou strategii při nákupu vánočních dárků. Zatímco v Česku stále více lidí vánoční dárky pořizuje až po svátcích, kdy obchodníci zahajují velké výprodeje, tak na Slovensku povánoční slevy k nákupu dárků využívá mnohem méně zákazníků. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Unilever v Česku a na Slovensku udělaly agentury Opinion Window a Focus.

Češi na povánoční výprodeje čekají a aspoň některé vánoční dárky po svátcích hodlá nakoupit až 35 procent českých zákazníků. Na Slovensku je situace jiná. "Nepříznivá finanční situace sice nutí Slováky šetřit, ale nákupy dárků až po svátcích je příliš nelákají. Povánoční slevy a výprodeje využije na nákup některých dárků jen každý desátý obyvatel Slovenska," stojí ve zprávě společnosti Unilever.

Hlavním motivem k pozdějšímu nákupu vánočních dárků jsou nejen povánoční výprodeje, ale také větší klid při výběru či možnost si dárek vyzkoušet. Po vánočních svátcích proto Češi i Slováci nakupují hlavně oblečení, obuv, elektroniku, sportovní potřeby či domácí spotřebiče.

Z průzkum také vyplynulo, že Češi na Vánoce častěji dávají dárkové poukázky. Zatímco na Slovensku obálku s poukázkou najde pod vánočním stromkem pouze sedm procent lidí, tak v Čechách tuto formu vánočního dárku zvolí až třetina lidí. V obou zemích budou lidé pořizovat zejména poukázky na různé pobyty či zážitky.

Lidé vánoční nákupy pořizují hlavně o adventních víkendech, přičemž stále více Čechů chodí do obchodů večer. Například podle statistik obchodního centra v Praze-Letňanech jen za poslední víkend se počet zákazníků nakupujících od 19:00 do 21:00 ve srovnání s běžným obdobím zvýšil o deset procent a poslední týden před Vánocemi by měl vzrůst až pětinásobně. Obchodní centrum Letňany proto v pátek a sobotu až do Vánoc prodlouží otevírací dobu o hodinu.

"Zákazníci využívají večerní nákupy k tomu, aby si v klidu a bez spěchu obstarali vše potřebné na největší svátky v roce. Prodlouženou otevírací dobou, která se týká všech našich obchodů, jim vycházíme vstříc," sdělila dnes ČTK Renata Nejtková ze společnosti Tesco Stores ČR, která letňanské nákupní centrum provozuje.

Zdroj: ČTK, Regal

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?