Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Prodejny řetězce týdně obslouží 3,5 milionu českých zákazníků. Majitel českých Albertů se loni po čtyřech letech vrátil k zisku. Naopak konkurent Lidl hlásí výrazný pokles zisku.
Společnost Ahold, která v tuzemsku provozuje hypermarkety a supermarkety Albert, se loni vrátila po čtyřech letech ztráty k zisku a chystá se v České republice otevřít nové prodejny. Řetězec spadající pod nizozemskou skupinu Ahold oznámil své plány na expanzi dva roky poté, co v Česku zrušil v rámci restrukturalizace přes dvacet obchodů.
"Doufám, že se nám podaří otevřít ještě více poboček Albert, než jsme v roce 2009 zavřeli," řekl včera HN generální ředitel Ahold ČR Jan van Dam. Počet prodejen by se podle něj měl v Česku, kde nyní stojí 279 obchodů Albert, v horizontu několika let zvýšit o několik desítek. Nacházet se budou v nových lokalitách.
"V současné době mapujeme zcela nová místa. Nové prodejny se objeví jak v Praze, tak v Brně nebo v severních a jižních Čechách," dodal Jan van Dam, podle kterého je na českém trhu stále prostor pro nové supermarkety. Naopak otevírání dalších hypermarketů (tj. prodejních míst o ploše nad 2500 metrů čtverečních) považuje šéf českého Aholdu za zbytečné.
Společnost v roce 2009 zrušila 22 ztrátových supermarketů a jeden hypermarket. Zároveň sjednotila název svých obchodů, mezi něž patřila tehdejší Hypernova, na dnes známý Albert. Řetězec následně vykázal za rok 2009 rekordní ztrátu ve výši 1,7 miliardy korun.
Návrat do výšin
Jak vyplývá z aktuálních hospodářských výsledků skupiny, společnost se po tomto nepříznivém období vrátila k růstu a při tržbách 42 miliard loni vydělala 253 milionů korun. Velký nárůst tržeb přitom Ahold zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku, a to zejména před Vánoci.
"Ještě rozhodně nejsme tam, kde bychom chtěli být, ale po velkém boji v roce 2009 považujeme tyto výsledky za velký úspěch," říká Jan van Dam. Vedení Aholdu soudí, že u svých zákazníků boduje zejména cenou a dostupností. "Lidé se k nám podle našich průzkumů vrací stále častěji," tvrdí provozní ředitel společnosti Michal Pavelka.
Prodejny Albert týdně obslouží 3,5 milionu zákazníků a podle průzkumu společnosti Incoma GfK patří zejména hypermarkety Albert skutečně k jedněm z nejoblíbenějších. Alberty navštěvuje 12 procent domácností, což je hned druhé místo po Kauflandech, které vedu s 19 procenty. Síť Kaufland patří německé skupině Schwarz.
Co do tržeb ale zůstává Ahold se svým Albertem v Česku v závěsu za dalšími obchodními řetězci. Loni byl Ahold v Česku čtvrtým největším maloobchodním prodejcem. První byla společnost Schwarz ČR provozující Kaufland a Lidl, druhá skupina Rewe ČR (Billa, Penny Market) a na třetím místě skončily obchody Tesco Stores. Právě Tesco, jehož tržby v roce 2009 činily 46,5 miliardy korun, je nejbližším konkurentem Albertů. Podobně jako Ahold, včera řetězec oznámil, že letos plánuje otevřít zhruba 25 nových prodejen. Tesco zároveň převezme od skupiny Penta obchody Žabka.
Ahold se ale podle slov svého šéfa konkurentů nebojí. "Pro nás je důležitý zákazník a nízké ceny," uvedl Jan van Dam. Ty se podle něj společnost pokusí zachovat i přes rostoucí ceny komodit a současné změny.
Lidl ve ztrátě
O den později po Aholdu se objevily výsledky i další diskontní řetězec Lidl, která je zveřejnila ve své výroční zprávě. V účetním roce 2009/2010 do loňského února klesl Lidlu zisk meziročně o 96 procent na 33,1 milionu korun. V předchozím roce měla společnost rekordní zisk 906,3 milionu korun.
Účetní rok společnosti Lidl ČR začíná vždy v březnu a končí následující rok v únoru. Na konci roku 2009/2010 Lidl v Česku provozoval 216 prodejen.
Tržby společnosti Lidl ČR, která na český trh vstoupila v roce 2003, v roce 2009/2010 vzrostly o dvě procenta z 18,9 miliardy korun v roce předchozím na 19,315 miliardy korun. Tempo růstu tržeb diskontních prodejen Lidl bylo nižší než v roce 2008/2009, kdy se jejich tržby meziročně zvýšily o 12 procent.
Lidl patří spolu s hypermarkety Kaufland do německé maloobchodní skupiny Schwarz. Společnosti Kaufland ČR, která na tuzemském trhu provozuje síť 95 hypermarketů, v hospodářském roce 2009/2010 končícím loni v únoru klesl zisk na 1,794 miliardy korun z 2,025 miliardy Kč o rok dřív. Tržby řetězci Kaufland v roce 2009/2010 v Česku vzrostly meziročně o 4,4 procenta na 33,423 miliardy korun.
Zdroj: Lucie Hrdličková, ihned.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?