Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Rostoucí konkurence na trhu, klesající reálné mzdy, zvyšující se zaměření spotřebitelů na cenu a rostoucí ceny potravin se stále více promítají do hospodářských výsledků řady potravinářských řetězců v ČR. Obchody Tesco ve finančním roce 2012/13, který skončil letos v únoru, prodělaly 1,12 miliardy korun. Supermarkety Billa loni prohloubily ztrátu na 100 milionů korun, Interspar prodělal v loňském roce 545 milionů korun. Daří se ale naopak diskontům.
Podíl zboží prodávaného v řetězcích ve slevě již překročil 50 procent. Podle nedávného průzkumu Stem/Mark pro společnost Cetelem podle ceny nakupuje potraviny již 82 procent lidí.
Konkurence na trhu rychloobrátkových řetězců je v ČR jedna z nejvyšších v Evropě a stále roste, zvyšuje se také počet prodejen obchodních řetězců. Za poslední rok a půl přibylo 60 nových prodejen supermarketů, hypermarketů a diskontů. Na tuzemském trhu tak působí celkem 680 prodejen potravinářských supermarketových řetězců, více než 640 prodejen diskontů a téměř 300 hypermarketů. Vyplývá to ze studie SUPERMARKET, DISKONT & HYPERMARKET 2013 společnosti Incoma GfK.
"Konkurence na trhu sílí. Lidé nakupují stále více zboží ve slevových akcích. Zdá se, že loajalita u komoditního typu zboží je velice nízká. Zákazníci chtějí za své peníze získat opravdu maximum. Pokračuje boj o zákazníka," uvedl odborník na maloobchod z firmy PricewaterhouseCoopers Pavel Kulhavý.
Vítězně z boje o českého zákazníka vycházejí hlavně diskonty Kaufland a Lidl. Lidl v Česku ve finančním roce 2011/2012 více než ztrojnásobil zisk na 1,19 miliardy korun. V květnu také firma oznámila, že chce v Česku investovat v dalších třech letech dvě miliardy korun. Kaufland vydělal ve finančním roce 2011/12 2,2 miliardy korun.
Podle Kulhavého je v posledních letech na trhu patrná preference řetězců posilovat prodejní formáty s menší prodejní plochou. "Zároveň jsme svědky i zmenšování prodejní plochy u již existujících prodejen. Do budoucna očekáváme zejména optimalizaci stávajícího stavu prodejní sítě. Nové prodejny se budou otevírat například v malých městech, prodejny malých formátů i v centru velkých měst, přibývat nové obchody, ale zároveň můžeme očekávat i jejich uzavírání v nevhodných lokalitách," dodal Kulhavý. Obchodním řetězcům berou zákazníky i farmářské trhy, v Praze a Brně vyrostou příští rok také první farmářské supermarkety firmy Sklizeno.
Prodej potravinářského zboží podle údajů Českého statistického úřadu klesl od letošního ledna do srpna o 1,6 procenta. Reálná mzda Čechů se za první pololetí snížila o 1,3 procenta.
Zdroj: ČTK
EdiZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?