Pro většinu našich sousedů jsou již kolky minulostí a podnikatelé či soukromé osoby ho mohou [...]
Uplynulé 3 díly našeho seriálu Pravidla pro přiřazování GTIN byla věnována vysvětlení pojmu GTIN, pravidlům při změnách ve složení, obsahu a funkčnosti produktu a přiřazování GTIN u nových variant produktu podle cílového trhu a u změn obalu nebo obalového materiálu. Dnes navážeme další samostatnou kapitolou, a to Akcemi na podporu prodeje. Materiál připravila společnost GS1 Czech republic, která pro problematiku přiřazování GTIN připravuje také odborná školení.
Jedná se o takový produkt, který oproti běžnému provedení nabízí pro zákazníka nějaký bonus, nejčastěji ve formě zvýšené hmotnosti, počtu kusů či vyššího objemu za shodnou cenu. Dopad na jednotkovou cenu je zřejmý a nežádoucí možnost záměny, tj. prodeje za jinou nežli deklarovanou cenu je velmi reálná.
Verdikt: Nový GTIN je vyžadován v celé hierarchii balení.
Jedná se nejčastěji o dárek zdarma, tj. o další výrobek, který nelze zakoupit samostatně a zákazník ho většinou obdrží až na místě konečného prodeje ve vazbě na nákup jiného konkrétního produktu. Tato změna nemá žádný vliv na původní výrobek.
Verdikt: Nezměněný GTIN pro spotřebitelské i obchodní jednotky.
Poznámka: Pokud by ale byl „dárek zdarma“ expedován současně se základní spotřebitelskou jednotkou, potom toto obchodní balení z logistických důvodů vyžaduje odlišný GTIN.
Tento případ je charakterizován snahou o zviditelnění přiloženého produktu. Jedná se nejčastěji o jednorázovou, marketingovou akci, pokus o přiblížení nového produktu zákazníkovi, o vzbuzení jeho zájmu praktickým předvedením nových vlastností apod. Nemění se základní balení, hmotnost, počet kusů ani objem produktu.
Verdikt: GTIN beze změn v celé hierarchii balení.
Poznámka: Za předpokladu, že nejsou ovlivněny procesy v distribučním řetězci (hierarchie balení zůstává beze změn a není nutno změnit obchodní balení) a nedojde k ovlivnění řízení doplňování produktů do regálů prodejce.
Výrobek je zpravidla přibalen uvnitř spotřebitelského balení a cena tohoto akčního balení je shodná s cenou původní. Změna spojená s touto promoční akcí současně neovlivňuje procesy v rámci distribučního řetězce.
Verdikt: Všechna související GTIN zůstávají beze změn.
Žádoucí podpora prodeje může vyústit v optickou změnu balení spotřebitelské jednotky např. z důvodu upomínkové akce „100let od založení firmy….“. Cena ani množství se současně oproti běžnému balení nemění.
Verdikt: GTIN zůstává beze změn, neboť související logistické procesy nejsou ovlivněny, nemění se informace pro spotřebitele.
Častou aktivitou pro podporu prodeje je výzva spotřebiteli k zaslání určitého kuponu, či dokladu o koupi konkrétního produktu zpět výrobci. Následuje realizace určité formy bonusu pro spotřebitele. K tomuto účelu je obal vybaven speciální částí s perforací či graficky naznačenou oblastí typu „zde odstřihněte“. Důležité logistické procesy ovlivněny nejsou a spotřebitel taktéž nepozná žádnou změnu kromě uvedené grafické úpravy.
Verdikt: Příslušné GTIN se nemění.
Situace: Maloobchodní prodejce nakoupí produkty za běžnou cenu a další shodné položky jsou mu poskytnuty bezplatně.
Verdikt: GTIN spotřebitelské jednotky se nezmění.
Nezmění se ani v případě, kdy počet spotřebitelských jednotek zůstane v obchodním balení zachován a bude poskytnut zdarma samostatně stojící „karton navíc“.
GTIN obchodní, případně logistické jednotky bude změněn, když:
je odlišný počet spotřebitelských jednotek v obchodním balení
bude změněn počet kartonů v rámci standardně objednávané logistické jednotky.
V závěru tohoto dílu považujeme za vhodné čtenáře opět upozornit, že si neklademe za cíl vyčerpat všechny reálné možnosti, které se mohou v běžné praxi vyskytnout. Jsme pouze vedeni snahou usnadnit život uživatelům Systému GS1, kteří obdobné varianty řeší, nesou odpovědnost za vedení příslušných databází a chtějí se vyhnout případným komplikacím a nepříjemným kolizím v obchodní praxi. Naznačujeme opakovaně, že podstatnými hledisky pro rozhodování o přidělení nebo naopak nepřiřazení nového GTIN jsou základní úvahy nad možnostmi výrazného ovlivnění procesů v logistickém řetězci, které se týkají řízení skladu, doplňování zboží do regálů maloobchodníka a případných změn důležitých informací pro koncového zákazníka. Uvědomujeme si, že mnohé situace jsou hraniční a zasluhují podrobnější analýzu důsledků. V těchto případech doporučujeme kontaktovat GS1 Czech Republic, kde Vám vždy nabídneme pomocnou ruku.
V příštím díle bude seriál pokračovat aktuálními tématy jakou jsou Výroba, Obchodní značka, Sezónní varianty a Prodejní cena.
Autor: Ing. Michal Bílý
Obchodní ředitel GS1 Czech Republic
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?