EDI komunikace zaplula i do námořních přeprav

 02. 06. 2016

V oblasti monitoringu námořních zásilek se již staly samozřejmostí webové aplikace přepravců, v nichž si mohou zadavatelé přeprav kontrolovat nejen polohu zásilky, ale i řadu dalších údajů. Trendem je zavádění mobilních aplikací pro sledování zásilek, ale z pohledu informačních systémů je významné i nastavování EDI přenosů, píše článek květnového vydání magazínu Systémy logistiky.

Z pohledu IT je zřejmé, že dnes si již lidé zpravidla nechtějí základní údaje o stavech zásilek a přepravách posílat e-maily, mnohdy ani nechtějí navštěvovat webové aplikace a v nich potřebná data vyhledávat. Chtějí mít informace přímo ve vlastním systému, což je další aktuální trend patrný zejména u velkých firem. Princip je jednoduchý: zadavatel přepravy i přepravce mají vlastní systémy, které vzájemně komunikují, předávají si strukturovaná data. EDI komunikace tedy „zaplula“ i do námořních přeprav.

Jedná se oproti e-mailům o finančně náročnější řešení, ale může přinést výrazné výhody. Mezi ně patří zejména odstranění chybovosti, rovněž zrychlení přenosu informací, odpadá čas na vyhledávání ve webovém prostředí. „Data z našeho systému se automaticky přenášejí do systému zákazníka. EDI se týká i menších firem, ale zájem o ně mají zejména střední až velké firmy, které mají prostředky na sladění systémů. Každopádně datová výměna je po správném nastavení přesná a rychlá,“ popisuje Tomáš Brada ze společnosti GEFCO ČESKÁ REPUBLIKA.

Tyto komunikující systémy už nejsou určeny pro pouhé sledování zásilek, ale jsou do nich vkládány i různé dokumenty o zásilkách. „Celý proces se díky EDI podstatně zefektivňuje. Když zákazník zadá do systému objednávku, přepravci se zobrazí požadavek na zrealizování přepravy,“ podotýká Roman Thurzo, country manager ve společnosti DACHSER Czech Republic.

Zdroj: Systémy logistiky, autor Petr Neckař

(redakčně kráceno, celé znění článku najdete v květnovém vydání Systémů logistiky)


Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?