Zbavte se ve své kanceláři stohů papírů. Archivujte své dokumenty elektronicky a v souladu s [...]
Ještě nikdy neměli návštěvníci maloobchodního řetězce Globus tak blízko k tomu, aby dokázali vybrat víno jako zkušení sommelieři. Stačí opravdu jen velmi málo – aplikace Globus Sommelier v telefonu či tabletu. Jaké byly pohnutky pro projekt a spojená úskalí jeho vývoje?
Společnost Globus otevřela první hypermarket v ČR v Brně v roce 1996. Kromě tradiční nabídky má všech patnáct tuzemských hypermarketů svůj unikátní sortiment vybraných vín z Moravy, Čech i zahraničí. Jejich nabídka se přitom pravidelně obměňuje a doplňuje nejen o další kvalitní ročníky či nové odrůdy. Právě v těchto místech prodejny zákazník často zpozorní. K nákupu mu totiž poradí aplikace s možností načtení hodnotných informací prostředníctvím QR kódů umístěných přímo u vybraných vín.
A právě před otázkou, jakým způsobem nejlépe zákazníkům přiblížit specifickou oblast sortimentu vína, řešil Globus v průběhu loňského roku. Cílem bylo postupně přesvědčit zákazníky o tom, že v hypermarketu se dá dobře nakoupit kvalitní víno.
„Snoubení vína s pokrmy je v dnešní době navíc hodně populární mezi náročnějšími spotřebiteli, a právě pro ně jsme se společně s CCV Informační systémy a Vinařským institutem rozhodli připravit něco vyjímečného, čím bychom naši nabídku odlišili,“ vysvětluje Martina Kottová, nákupčí a hlavní sommelierka společnosti Globus ČR.
V rámci podpory prodeje, kterou Globus realizuje nad rámec konvenční reklamy, vystupuje u do popředí nepřehlédnutelná soutěž v grilování, provozuje pro rodiče s malými dětmi Globus MimiKlub nebo má svou internetovou televizi.
Avšak úspěšný prodej vybraných vín si žádal něco více – zkombinovat kvalitu nabízeného sortimentu s cílenou edukací zákazníků, která by ve výsledku vedla k skutečnému docenění vinařské nabídky. O spokojenosti či nespokojenosti spotřebitelů totiž v případě vína rozhoduje velkou měrou kromě samotné kvality i vhodný výběr a servis podávání.
Nakonec bylo rozhodnuto vydat se zcela novou cestou, a to prostřednictví propagace formou aplikace pro chytré telefony. Každý pátý Čech má dnes smartphone, neboli dotykový či chytrý mobilní telefon. Dva a půl milionu Čechů je připojeno s tímto telefonem k internetu.
Ve spolupráci s CCV Informační systémy a Vinařským institutem tak vznikl Globus Sommelier, což je vůbec první aplikací v češtině, která ukazuje uživatelům chytrých telefonů, jak chuťově snoubit konkrétní vína vybraná sommelierem s vhodnými pokrmy, a to včetně receptu a seznamu surovin. Nejnovější verze nabídne navíc správný druh doporučeného sýru. U každého vína lze navíc najít také návod na jeho správný servis včetně výběru skla, dekantace, teploty či archivace. Vína do aplikace jsou pečlivě vybírána, na soubení spolupracuje i Ivo Dvořák, vicepresident Asociace sommeliérů ČR. V rámci aplikace se podařilo zpracovat na dvě stovky rozličných vín.
Pro telefony se systémem Android je ke stažení zdarma na Google play, stejně tak verze pro iOS (iPhone či iPad) na AppStore. Je k dispozici také pro uživatele systémů Windows Phone. To představuje pokrytí až 94 % prodaných chytrých telefonů v ČR. Nově je aplikace nabízena také pro uživatele všech tabletů a jiných přenosných zařízení s Windows 8, což otevírá dosah i mimo chytré telefony.
Aplikace je velmi snadno dostupná nejen jejím prohlížením po bezplatném stažením dat do telefonu. Při samotném nákupu v prodejně si zákazníci mohou jednoduše načíst informace o každém z vybraných vín prostřednictvím QR kódu umístěného přímo u vín na regálech.
Projekt měl také svá úskalí. Nabízela se možnost využít, že každé zboží je vybaveno jednoznačným identifikačním ID, tedy čárovým kódem podle standardů GS1 (dříve EAN). Ten je přímo na láhvi a nese zakódované globální identifikační číslo zboží (standardní GTIN – Global Trade Item Number).
Sdílení informací o potravinách se spotřebiteli se navíc stává velkým tématem, které zesiluje nejen se změnou chování zákazníků, ale do budoucna také s novými povinnostmi výrobců a prodejců s přijetím nové evropské směrnice 2011/1169/EU o poskytování informací o potravinách koncovým spotřebitelům.
„Díky využití lineárního čárového kódu, který obsahuje standardní GTIN, na obalu zboží a pomocí aplikace v chytrém telefonu lze zákazníkům sdělit vše potřebné. Přitom téměř dvě třetiny samotných obchodníků a výrobců dnes vnímají čárový kód na obalu jen jako nosič informací pro logistiku. Rozvoj mobilních zařízení v kombinaci s čárovým kódem každopádně skýtá velké příležitosti v možnosti interakce spotřebitele se samotným zbožím,“ říká Petr Ondrášek, ředitel pro strategický rozvoj CCV Informační systémy, která je pro Globus také dodavatelem v návazné oblasti EDI.
QR kód by tak mohl odkazovat pouze ke stažení aplikace, zatímco GTIN na láhvi jednoduše ponese jednoznačné ID produktu a další na ně navázané informace. Úskalím však bylo vymezení záměru jen na vybranou část sortimentu. Využití čárových kódů pro identifikaci by bylo pro spotřebitele matoucí, pokud by se aplikace nevztahovala na veškeré prodávané zboží v daném obchodě, které čárový kód obsahuje. Hlavním důvodem použití výhradně QR kódů bylo, že jsou jednoduché.
Aplikace zaznamenala obrovský úspěch jak u odborné veřejnosti, tak i u zákazníků, kdy rok po spuštění dosáhl počet stažení více než deseti tisíc. Kladné hodnocení si odnesla i recenzemi v odborném tisku. „Podle velmi dobrých zákaznických ohlasů můžeme říct, že tento způsob podpory prodeje vybraných zahraničních a tuzemských jakostních vín s přívlastkem je pro jejich konzumenty více než užitečný,“ hodnotí projekt Martina Kottová.
Více o aplikaci na www.globussomelier.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?