Zbavte se ve své kanceláři stohů papírů. Archivujte své dokumenty elektronicky a v souladu s [...]
První obchod bez nutné přítomnosti personálu otevřela v půlce března síť prodejen COOP ve Strakonicích v jižních Čechách. Tento druh prodejny umožňuje zákazníkům nakupovat v režimu 24/7, mimo standardní otevírací dobu se však zákazníci musí obejít bez lahůdkového pultu, který je přes den obsluhován prodavačkami. Koncept se bude dle zájmu postupně rozšiřovat, další obchod bez personálu plánuje COOP otevřít v Českém Krumlově.
„O tomto druhu prodejny jsme přemýšleli zhruba rok a díky covidu a růstu nákladů jsme se rozhodli otevření urychlit. Pro vyzkoušení jsme zvolili tuto prodejnu menšího formátu a v červnu bychom rádi otevřeli druhou, zhruba třikrát větší v Českém Krumlově,” říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. Cílem jsou především menší a střední města, kde je dostatek zákazníků a zároveň řada z nich se už nespokojí s obchody se standardní otevírací dobou.
Zákazníci budou moci v obchodě nakupovat, pokud mají bankovní identitu a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. „Díky tomu můžeme kontrolovat věk a mít k dispozici i alkohol a je tedy zde přesná identifikace zákazníka. Dalším důvodem je také to, že banky v ČR bankovní identitu stále více promují a motivují zákazníky, aby ji používali,” uvádí k důvodům, proč zvolili právě bankovní identitu a nikoli platební kartu, Lukáš Němčík. Platba bude fungovat na podobném principu jako u samoobslužných pokladen a zákazník opustí prodejnu s nákupem až po ověření platby. Prostor obchodu bude navíc hlídán kamerovým systémem.
Kromě zvýšení pohodlí zákazníků si COOP od zavádění automatických prodejen slibuje také vyšší tržby a zároveň snížení mzdových nákladů. Náklady na proměnu jedné prodejny v obchod budoucnosti se pohybují kolem jednoho až jeden a půl milionu Kč. Dodavatelem technologického řešení je společnost Knowinstore.
V zahraničí se podobné prodejny objevují již několik let. Hlavním hráčem je Amazon, který koncept Amazon Go představil již v roce 2016 a v USA provozuje nyní cca 30 prodejen. Během tří let pak chce v Evropě otevřít stovky takových prodejen, jen ve Velké Británii jich má být 260, a dále v Německu, Itálii a Španělsku. Obchod bez pokladen testuje i nizozemský obchodní řetězec Albert Heijn patřící do skupiny Ahold Delhaize (součástí je i Albert). Loni v říjnu se přidalo Tesco, se svým obchodem „GetGo“ v Londýně. Koncern Rewe otevřel loni říjnu v Německu svůj první supermarket typu „Pick and Go“. Využívá stejnou technologii jako Tesco, ale obchod není úplně bez pokladen, ale spíše se jedná o „hybridní obchod“. Začátkem letošního roku otevřel první podobný obchod také diskont Aldi, konkrétně ve Velké Británii. Lidl údajně také pracuje na prodejně bez pokladen.
Zdroj: mediaguru.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?