Zbavte se ve své kanceláři stohů papírů. Archivujte své dokumenty elektronicky a v souladu s [...]
Chanel, Balenciaga nebo Caffé Pascucci – jedny z patnácti značek, které v první polovině tohoto roku vstoupily na český retailový trh. Od roku 2018, kdy za vysokým počtem nově příchozích brandů stálo otevření outletu u pražského letiště, je letošní pololetí početně nejsilnější. Vzhledem ke každoročním trendům se v druhé polovině roku očekává ještě vyšší nárůst, díky kterému by mohl být počet nováčků obdobný jako loni. Tehdy jich na českém trhu přibylo 38.
„Český maloobchodní trh je pro mezinárodní brandy stále přitažlivý, mnohdy je pro ně prvním v regionu střední a východní Evropy, na kterém testují svůj úspěch. Ani koronavirová pandemie na tom nic nezměnila, zákazníci se po skončení omezení do značné míry vracejí k nákupům v kamenných obchodech a zdejší kupní síla je pro značky atraktivní,“ komentuje Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield.
Valná většina nově příchozích otevřela svou první prodejnu v Praze, šest jich vzniklo na hlavních nákupních třídách v centru města, pět v obchodních centrech, což je pro značky vstupující na český trh obvyklé. Patrný je nyní ale i trend otevírání prodejen v administrativních budovách. Tuto možnost rády využívají značky zaměřené na technologie nebo na design.
Čtyři značky do České republiky přišly z Francie, dvě ze Slovenska, ostatní země původu jsou zastoupeny po jedné. Nejčastěji se – v souladu s dlouhodobým trendem – jedná o prodejce oblečení nebo doplňků, přičemž poměr těch, kteří cílí na tzv. massmarket, a těch luxusních/prémiových, je vyvážený. Tři značky jsou ze segmentu vybavení a doplňků pro domácnost, ve dvou případech jde o občerstvení (Food & Beverage).
„Otevření obchodů mnoha značek až v první polovině letošního roku se dá samozřejmě do jisté míry přisuzovat nejistotě a restrikcím spojeným s pandemií posledních dvou let. Řada jich například nemohla dokončit vybavení prodejny v plánovaném termínu kvůli chybějícímu materiálu pro výrobu nábytku a zařízení. Všechny procesy dnes trvají o trochu déle a ve všem se ukazuje určitá setrvačnost, až dva tři roky,“ vysvětluje Kotrbáček.
„Nejvýznamnějšími vstupy jsou letos luxusní značky Chanel a Balenciaga, které své první prodejny v Česku otevřely v červnu v pražské Pařížské ulici. Obě významně zatraktivní tuto již dnes velmi žádanou a prestižní lokalitu a posílí severní část ulice, kde se chystají zásadní retailové projekty Staroměstská brána a Pařížská 25,“ dodává Kotrbáček.
Jediná a největší prodejna značky Chanel ve střední Evropě se otevřela naproti Staronové synagoze, čímž se rozšířila atraktivita Pařížské ulice směrem k Vltavě a budoucímu hotelu Fairmont Golden Prague Hotel. Území kolem něj nyní prochází zásadní revitalizací, v přízemních prostorách vznikne řada nových maloobchodních prostor. Podobně zajímavá pro ně bude velice zdařile rekonstruovaná budova Pařížská 25, která nabídne přes 900 m2 retailové plochy.
Maloobchod je dynamická oblast, na němž dochází k velkému pohybu značek: nové koncepty a brandy přicházejí, ale i odcházejí. Poslední dva roky pod vlivem covidových opatření situaci zkomplikovaly a pro některé hráče bylo těžké se na trhu udržet. Český trh opustily třeba módní značky Promod, Camaïeu či Pietro Filipi. O udržení pozice vloni bojovalo i Celio, jež naštěstí našlo nového partnera pro český a slovenský trh.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?