• CZ
  • SK

OBI Česká republika zavádí elektronické dodací listy

 31. 01. 2012

OBI Česká republika dále posiluje roli elektronické výměny dokladů v rámci komunikace se svými obchodními partnery a zavádí elektronické dodací listy formátu EDI (Electronic Data Interchange). Bude tak schopna zpracovat informace o dodávce zcela automaticky, což umožní efektivnější a rychlejší příjem zboží a povede k dalším úsporám nákladů jak na straně OBI, tak i dodavatelů. Implementátorem řešení EDI komunikace pro OBI je společnost CCV Informační systémy.

Dodavatelé budou zasílat dodací listy elektronicky

V rámci pilotního projektu budou dodavatelé nově do řetězců OBI moci zasílat i moderní obdobu klasického dodacího listu – elektronické oznámení o dodávce zboží ve formátu EDI, tzv. zprávu DESADV. Ta bude zasílána ještě před fyzickým příjmem zboží a umožní tak včasnou skladovou přípravu, resp. doobjednání zboží. 


Dalšími výhodami jsou automatické zpracování informačním systémem, což vede k vyšší efektivitě a nižší chybovosti a nákladovosti na obou stranách dodavatelsko-odběratelského řetězce. 


„Testovací provoz elektronických dodacích listů zahájíme v únoru příštího roku na dvou vybraných prodejnách. V současnosti připravujeme přechod a napasování německých norem na české prostředí.“, upřesňuje harmonogram Radka Havleová (na fotografii), jež má projekt EDI komunikace v OBI na starosti. Marek Stanovský, ze společnosti CCV Informační systémy, která na projektu spolupracuje, k tomu dodává: „Jelikož se jedná o zprávu, která je poměrně jednoduchá a v rámci řetězců i dodavatelů hodně rozšířená, neměl by tento test trvat dlouho a další prodejny budou vzápětí následovat.“ 

Elektronická komunikace není v OBI novinkou

Elektronické dodací listy nejsou první ani jedinou zprávou, kterou mohou dodavatelé s OBI komunikovat. Výhod standardizované komunikace prostřednictvím elektronického formátu EDI (UN/EDIFACT) mohou využívat již od roku 2006, kdy byl tento projekt nastartován. Od té doby byly úspěšně implementovány čtyři elektronické zprávy – objednávky (ORDERS), faktury (INVOIC), jejich zpětné kvantitativní potvrzení (AUTACK) a kvalitativní potvrzení o přijetí (APERAK). 

S OBI je tímto způsobem propojena většina dodavatelů, což vede ke značným časovým a finančním úsporám při současném zvýšení bezpečnosti a omezení chybovosti. 

V budoucnu by OBI mohlo používat elektronickou příjemku a paletovou etiketu

Vzhledem k dalším možnostem, které standard UN/EDIFACT nabízí, plánuje OBI vzápětí po rozběhnutí rutinního provozu elektronického dodacího listu zapojení jeho logického pokračovatele, elektronické příjemky. Tou bude po fyzickém naskladnění informovat dodavatele, co se přijalo a jaké množství z každé palety bylo naskladněno. Zde může samozřejmě nastat odlišnost od položek dodacího listu DESADV, a to například v důsledku poškození zboží při dopravě. Díky rychlé informaci o této odlišnosti tak bude možno ihned řešit příčiny jejího vzniku a zamezit potenciálním škodám. 

„V plánu je též propojení elektronických dodacích listů s identifikací palet přes SSCC kódy (Serial Shipping Container Code). To umožnuje převzít celou logistickou jednotku (např. paletu) bez nutnosti jejího rozbalení, neboť její obsah je načítán právě z elektronického dodacího listu podle SSCC kódu. Výsledkem této implementace by pak měl být opět rychlejší a pružnější příjem zboží.“ popisuje další rozvoj elektronické komunikace v rámci řetězce OBI Radka Havleová.  

Autor: -kmn-
FOTO: OBI Česká republika, a.s., osobní archiv Radky Havleové

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?