• CZ
  • SK

Elektronický nákup a prodej v ČR v letech 2002 – 2010

 21. 03. 2012

Podíl elektronických nákupů a prodejů realizovaných v ČR přes počítačové sítě vzrostl z pouhých 4 % (resp. 5 % u prodejů) v roce 2002 na čtvrtinu v roce 2010. Prodej prostřednictvím webových stránek byl realizován nejčastěji ve vztahu ke koncovým zákazníkům a naopak EDI bylo klíčové pro obchodování mezi firmami, kde jej v roce 2010 využívalo 12 % malých podniků a 35 % velkých firem. Z hlediska odvětvového je elektronická výměna dat k elektronickému obchodování dlouhodobě nejvíce rozšířena v Automobilovém průmyslu. Vyplývá to ze zveřejněných statistik Českého statistického úřadu.

Elektronický nákup/prodej jako součást elektronického obchodování byl pro účely výzkumu definován jako nákup/prodej (zadání/akceptace objednávky bez ohledu na způsob platby nebo realizace dodávky) přes internet nebo ostatní počítačové sítě (privátní mezipodnikové informační sítě) přes webové stránky (web e-commerce) nebo pomocí elektronické výměny dat (EDI commerce).

Do statistik nebyly zahrnuty nákupy realizované na základě objednávek, které byly připraveny z informací získaných na internetu, ale podány klasickou cestou (telefon, fax, písemná objednávka) nebo prostřednictvím e-mailu.

Elektronický nákup – hlavní zjištění:

V roce 2010 zadalo v České republice nejméně jednu objednávku přes internet nebo jinou počítačovou síť, elektronicky nakoupilo, 42 % podniků, čímž došlo k šestiprocentnímu meziročnímu nárůstu tohoto ukazatele. Zatímco malé podniky zadaly alespoň jednu elektronickou objednávku přes počítačové sítě ve 34 %, velké podniky v téměř 60 %. Využití elektronických nákupů, kromě podniků v oblasti ICT činností (IT služby a telekomunikace), mnohem méně závisí na tom, čím se daný podnik zabývá. Tato skutečnost však již zdaleka neplatí, pokud bychom se podívali na intenzitu elektronických nákupů v jednotlivých odvětvích.

Podíváme-li se na změnu v průběhu roku 2010 v elektronickém nakupování podrobněji, tak nákupy přes veřejně dostupné webové stránky zaznamenaly meziročně nárůst o téměř devět procentních bodů a dosáhly hodnoty 40 % (95 % z těch, co nakoupily elektronicky). Přitom ještě v roce 2008 provedla elektronický nákup přes webové stránky čtvrtina podniků.

Elektronickou výměnu dat využívalo k zadávání objednávek na materiál, zboží nebo službu v roce 2010 o takřka pět procentních bodů více podniků než v roce 2009 (z 12 % na 17 %). Elektronická výměna dat, na rozdíl od nákupu přes webové stránky, je používána pro pravidelné, opakované nákupy mezi podniky v rámci odběratelsko-dodavatelských vztahů.

Od začátku zjišťování využívání ICT v podnikatelském sektoru České republiky roste podíl a také finanční hodnota elektronických nákupů realizovaných pomocí objednávek zadaných přes počítačové sítě. Jestliže v roce 2002 tvořily v průměru elektronické nákupy podniků v Česku pouhá 4 % z jejich celkových nákupů, tak v roce 2010 představovaly rovnou čtvrtinu.

Finanční hodnota elektronických nákupů uskutečněných podniky v ČR, 2002–2010
podíl na celkových nákupech v podnicích s 10 a více zaměstnanci (v %)

Elektronické nákupy v ČR

Zdroj: ČSÚ

Podniky v ČR nakupující elektronicky, 2010
podíl na celkovém počtu podniků v dané velikostní a odvětvové skupině (v %)

Podniky v ČR nakupující elektornicky

Zdroj: ČSÚ

Elektronický prodej – hlavní zjištění:

Procento podniků prodávajících elektronicky je již tradičně nižší než procento podniků elektronicky nakupujících. Navíc pomyslné nůžky se v roce 2010 ještě více rozevřely. V roce 2010 přijalo alespoň jednu elektronickou objednávku přes internet nebo jinou počítačovou síť téměř 27 % podniků v porovnání se 42 % podniků, které elektronickou objednávku zadaly.

17 % podniků (64 % z těch, co prodaly elektronicky) využívalo v roce 2010 své webové stránky pro příjem elektronických objednávek a 15 % (55 % z těch, co prodaly elektronicky) k elektronické výměně dat. 94 % podniků používajících elektronickou výměnu dat k prodeji tak činí přes internet a 22 % přes jiné sítě než je internet.

Prodej prostřednictvím webových stránek se používá především ve vztahu ke koncovým zákazníkům, a je tak typický především pro podniky působící např. v oblasti obchodu, kde jej v roce 2010 používalo 26 % podniků, nebo v ubytování (24 %). Naopak elektronická výměna dat je typická pro obchodování mezi podniky navzájem. Využívají ji především velké podniky – 35 % velkých podniků v roce 2010 využilo tuto možnost ke svému prodeji, ale pouze 12 % malých podniků. Z hlediska odvětvového je elektronická výměna dat k elektronickému obchodování dlouhodobě nejvíce rozšířena v Automobilovém průmyslu.

Od roku 2002 každoročně rostou tržby v podnikatelském sektoru realizované prostřednictvím elektronických prodejů. Jestliže v roce 2002 se tržby z objednávek přijatých přes počítačové sítě podílely na celkovém obratu podniků 5 %, tak v roce 2010 již jednou čtvrtinou. Stejně jako v případě nákupů, se v posledních letech výrazně zvýšila i intenzita elektronických prodejů.

Podíl hodnoty tržeb z objednávek přijatých prostřednictvím počítačových sítí je vyšší u velkých podniků (29 %) než u středních (26 %) nebo malých (12 %). Podíl hodnoty elektronických prodejů na celkových tržbách byl největší ze sledovaných odvětví v podnicích ve Zpracovatelském průmyslu (téměř 31 %) a na druhé místo poskočily podniky z odvětví Informační a komunikační činnosti, které vykázaly meziroční nárůst skoro jedenácti procentních bodů (z 16 % na 27 %).

Necelá polovina podniků z těch, které v roce 2010 elektronicky prodaly přes své webové stránky, uvedla, že používá bezpečný protokol (např. SSL,TSL) pro příjem objednávek přes internet.

Finanční hodnota elektronických prodejů uskutečněných podniky v ČR, 2002–2010
podíl na celkových tržbách v podnicích s 10 a více zaměstnanci (v %)

Ekektronický prodej uskutečněný podniky v ČR

Zdroj: ČSÚ

Podniky v ČR prodávající elektronicky, 2010
podíl na celkovém počtu podniků v dané velikostní skupině (v %)

Podniky v ČR prodávající elektronicky

Zdroj: ČSÚ

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?