E-shop jako způsob přežití: jak pandemie Covidu-19 zrychlila růst e-commerce

 15. 10. 2020

Pokud si některé kamenné obchody na začátku roku 2020 myslely, že se bez e-shopu obejdou, čekala je studená sprcha. S příchodem pandemie se pořízení e-shopu stalo pro spoustu malých i velkých byznysů jediným způsobem přežití. E-shop si najednou pořizovaly i koblihárny o pěti metrech čtverečních. Jako spásné řešení se v tuto chvíli ukázaly e-shopové platformy. Přečtěte si, jak v uplynulém roce změnily trh.

Podle dat agentury ROI Revolution pandemie urychlila růst světového e-commerce trhu o 5 let. I ti nejkonzervativnější lidé v izolaci jednoduše neměli jinou možnost než nakupovat on-line. Do e-commerce se tak vrhly i podniky, které dříve o e-shopy nejevily zájem. 

Počet nových e-shopů roste ve velkém

Největší světová e-shopová platforma Shopify například mezi 13. březnem a 24. dubnem zaznamenala růst počtu nových e-shopů o 62 %. E-shopové platformy jako Shopify nebo český Shoptet, Webnode či UPgates jsou krabicová řešení, která firmám umožňují rychle vytvořit e-shop bez znalosti kódování. 

Firmy díky těmto platformám spustí e-shop prakticky ze dne na den, což přišlo v době zavírání kamenných prodejen extrémně vhod. Shopify například zmiňuje příběh kanadského pivovaru Great Lakes Brewing Co., který se z tradičního výrobce piv stal během pandemie e-commerce gigantem. Pivovaru hrozilo, že bude muset vypustit 15 galonů piva do kanálu. Během 2 dnů si ale díky krabicovému řešení založil e-shop a nyní prodává o 15 % více piva než před covidem.

Jak e-shopové platformy fungují

E-shopové platformy neboli krabicové e-shopy využijí hlavně živnostníci či malé a střední firmy, které potřebují založit e-shop rychle a levně. Firma si zvolí šablonu, provede základní nastavení, nahraje produkty, nahraje obchodní podmínky a může začít prodávat. 

Kromě rychlého nasazení je e-shopová platforma také levnější, v základní verzi vyjde obvykle na pár stovek měsíčně. To je velký rozdíl oproti e-shopům na míru. Do těch firmy typicky investují statisíce až miliony korun. Velkým e-shopům s desítkami až stovkami tisíc položek se to ale obvykle vyplatí víc, protože si e-shop optimalizují dle vlastních potřeb.

Krabicové e-shopy nejsou samostatné jednotky, ale firmy je mohou propojit například s fakturačními aplikacemi, ekonomickými systémy nebo skladovými nástroji, jako je LOKiA WMS. Tím se zbaví nutnosti přepisování dat mezi systémy a získají hodiny k dobru.

Současná e-commerce v číslech

Podle dat společnosti Shopify byla v roce 2014 hodnota světového e-commerce trhu 1,3 trilionu dolarů. Do roku 2021 se očekává, že hodnota stoupne na 4,97 trilionu dolarů, takže za 7 let hodnota vzroste více než čtyřnásobně

Češi si nakupování na e-shopech oblíbili nejvíc z celé Evropy. Shoptet očekává, že do konce roku bude v Česku zhruba 46 000 e-shopů. Česko už má přitom několik let nejvíc e-shopů v přepočtu na obyvatele ze všech zemí EU. 

Potvrzuje se také, že pandemie naučila Čechy ještě víc nakupovat on-line a tento zvyk jim zůstal. V září počet zásilek z e-shopů stoupl o 50 % oproti prázdninovým měsícům a podle firmy Expando zaznamenala e-commerce v tomto měsíci meziroční nárůst tržeb o 30 až 40 %. Například Česká pošta kvůli tomu otevřela 700 nových výdejních a podacích míst a plánuje v tom pokračovat. Jen 22. září přepravila Česká pošta 223 000 zásilek, což je denní rekord za celou její existenci. 

Podle Shoptetu obrat české e-commerce roste o 15 % ročně. Ze sortimentu lidé na e-shopech nejčastěji nakupují:

oblečení a doplňky (17 %),
vybavení pro dům a zahradu (11 %),
potraviny (7 %),
dětské zboží (5 %)
a elektroniku (5 %).

Zdroj: GRiT

Související články

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?