• CZ
  • SK

ČSÚ: Třetina podniků v ČR používá elektronickou výměnu dat (EDI), polovina firem poslala v uplynulém roce fakturu elektronickou cestou

 25. 01. 2012

Český statistický úřad vydal analýzy týkající se využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru v uplynulém roce 2011. Některé z nich se přímo či nepřímo dotýkají oblasti elektronické výměny obchodních dokumentů a proto se s nimi postupně seznámíme. Nejprve se pojďme společně podívat na to, co nás nejvíce zajímá – jak si vedla v lednu 2011 oblast elektronické výměny dat a elektronické fakturace.

Elektronickou výměnu dat k přenosu strukturovaných zpráv do nebo z podniku používala dle ČSÚ v lednu 2011 v Česku třetina podniků. Míra využití elektronické výměny dat byla výrazně závislá především na velikosti podniku, zatímco nejmenší podniky ji vůči jiným podnikům využívali v necelých 29 %, naopak největší podniky v téměř 71 %. Tuto závislost na velikosti podniku ČSÚ vysvětluje tím, že samotné zavedení elektronické výměny dat představuje určitou bariéru (organizační, finanční, technickou), jejíž překonání se vyplatí spíše větším firmám s rozsáhlejšími agendami, kde elektronická výměna dat má následně šanci prokázat své přednosti a výhody. Nejvíce přitom využíval elektronickou výměnu dat obor peněžnictví a pojišťovnictví a to zejména k vzájemným platebním instrukcím. Naopak nejméně byla pokryta oblast stavebnictví, kde například míra elektronizace přepravních dokumentů činila pouhých 4,5 %.

GRAF: Využití elektronické výměny dat (EDI)Zadávání platebních instrukcí finančním institucím bylo zároveň nejrozšířenější formou elektronické výměny dat obecně (26 % podniků), následovalo s 19% podílem zasílání či přijímání informací o produktech (např. ceníků nebo katalogů) a 18 % podniků zasílalo či přijímalo data do (z) institucí veřejné správy (např. daňová přiznání, poskytování údajů pro ČSÚ, údaje pro sociální zabezpečení zaměstnanců nebo elektronické celní řízení). Elektronickou objednávku zasílalo dodavatelům 16 % podniků, zasílání či přijímání přepravních dokumentů (např. přepravní listy) prostřednictvím elektronické výměny dat provádělo v České republice 11 % všech podniků a elektronické objednávky od odběratelů přijímalo téměř 15 % podniků.

V lednu 2011 zaslala fakturu elektronickou cestou v České republice téměř polovina podniků (48 %) s 10 a více zaměstnanci a více než dvě třetiny (69 %) fakturu elektronickou cestou přijala. Ovšem pouze 8 % podniků (necelá pětina z těch, které zaslaly fakturu elektronickou cestou) tak učinily ve standardizovaném formátu určeném pro automatizované zpracování dat, tj. vystavily e-fakturu. Většina podniků využívá jak pro vystavení, tak pro příjem faktur elektronickou cestou formáty nevhodné pro automatizované zpracování dat jako je  pdf formát.

GRAF: Formáty elektronické výměny dat (EDI)V praxi se pro elektronickou výměnu dat používají tři varianty řešení – jedna na bázi standardu EDIFACT a z něj odvozených standardů (v lednu 2011 jej používalo 27 % podniků z těch, které využily elektronickou výměnu dat mezi podniky); druhá na bázi standardů vycházejících z jazyka XML (devítiprocentní meziroční nárůst na 57 %) a konečně třetí varianta reprezentovaná jinými, proprietárními, dohodnutými standardy byla využívaná 49 % podniků provádějící v lednu 2011 elektronickou výměnu dat. 

Zdroj: ČSÚ

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?