Po několika letech diskusí a příprav technologických nástrojů se na základě zkušeností z dalších zemí rozjíždí první projekty datové synchronizace. V Česku už se zapojují do projektů řešení kmenových dat první retaileři i dodavatelé. Co to přinese pro dodavatelský řetězec? Na tuto otázku měla odpovědět panelová diskuse listopadové konference LOG-IN 2011.
Vrcholem osmého ročníku konference před zraky 220 účastníků byla panelová diskuze s názvem „Vpád datové synchronizace“, kterou si nenechali ujít především zástupci obchodních společností a jejich dodavatelé. Zazněly praktické zkušenosti s přicházející revolucí ve výměně kmenových dat v dodavatelském řetězci – zejména datové synchronizaci produktového portfolia dodavatelů pro zalistování u obchodních řetězců.
V diskusním panelu zasedli vedle sebe Kateřina Hájková, vedoucí zákaznického servisu ve společnosti Nestlé, Jan Dadík, který ve společnosti Globus ČR od roku 2004 působí jako vedoucí oddělení organizace a zbožového hospodářství pro Českou republiku, dále Marek Štván, který v současnosti řídí IT oddělení společnosti FM Logistics v České republice a na Slovensku a pohled poskytovatele služeb EDI komunikace prezentoval David Reichel, ředitel divize CCV eBusiness. Role moderátora panelové diskuse se ujal Tomáš Martoch, ředitel GS1Servis.cz.
Kvalitní kmenová data jsou základem EDI
Účastníci se shodovali, že rostoucí tlak na efektivitu v rámci dodavatelského řetězce s sebou přináší zvyšující se potřebu sdílení dat mezi účastníky, tedy mezi výrobcem, poskytovatelem logistických služeb a obchodním řetězcem. Kvalitní kmenová data jsou základním předpokladem jak pro správné fungování elektronické komunikace, tak i dodavatelského řetězce jako celku.
Chybovost v této oblasti je totiž přenášena do celého řetězce a přináší ztráty všem, od chyb při objednávání až po problémy s dostupností zboží na regálu. Proto je třeba zajistit, aby všichni pracovali se stejnými daty a jejich interpretace různými systémy byla jednoznačná. Tomáš Martoch v úvodním slově zdůraznil, že problematice dat sdílených v supply chain je potřeba se věnovat, aby byly eliminovány problémy s nepřesnostmi při uvedení nového výrobku, při zalistování, řešení změn, vylistování výrobků, včetně vlivu na space planning a procesy objednávek, fakturace a distribuce.
„Synchronizujeme už i v Česku, ale jsme na začátku. Obchodní řetězce Globus ČR a Makro C&C zahájily v letošním roce testování řešení datové synchronizace“, upozornil
Martoch. Proto je pro český trh navržen set pěti desítek atributů s cílem zajistit konzistenci dat v rámci celého řetězce s očekávanými dopady na efektivitu. Dodavatel pak může sdílet data s partnery a na druhé straně maloobchodník jako příjemce dat je schopen si vyžádat jen taková data, která zajímají jeho informační systém.
Vítězí ten, kdo je u spotřebitele první
Zkušenost dodavatele v praxi prezentovala
Kateřina Hájková:
„Žijeme v rychlé době a platí, že vítězí ten, kdo se dostane ke spotřebiteli jako první. Proto máme velmi rozšířenou EDI komunikaci, která nám velmi pomáhá. Pouze rychlost ale nestačí. Důležitá je hlavně správnost dat. Jejich nepřesnost dosahuje v některých případech až 1 % z měsíčního objemu dodávek a přicházíme tak o 1 % objemu prodejů.
Pro zalistování výrobků nepoužíváme jednotný způsob. Každý odběratel má jiný formát zalistovací karty a automaticky tak data nejsme schopni přenést. V důsledku tohoto stavu nový výrobek není zalistován u maloobchodních partnerů tak rychle, jak potřebujeme. Konečně máme na trhu krok, který měl podle mého názoru v EDI přijít jako první. Tedy očistit nejdříve data. A pak teprve komunikovat v EDI zprávách.
Začali jsme testovat část sortimentu, ale tomu předcházela práce u nás jako dodavatele, protože je to hlavně změna myšlení. Proto jsme museli očistit historická data a nastavit daleko efektivnější procesy uvnitř firmy. Nejde jen o logistická data, když budeme chtít předávat i ceny, musí být nastaveno správné načasování, kdo kam bude dávat jaká data a kdo je bude předávat odběratelům.“ Problémy na straně logistického operátora, který je mezi dodavatelem a odběratelem životně závislý na kvalitě dat, osvětlil
Marek Štván:
„Udržujeme data sami databázově a nedůvěřujeme jim jinak, než že si sami parametry ověříme, převážíme a přeměříme a pak teprve aktualizujeme v našich datech. V praxi se pak třeba už nedivíme, proč stavíme dvě palety na sebe, když na to lidi nedosáhnou. Iniciativu vítáme, ale zatím jsem spíše pesimista.“ Před 10 lety nebyla kmenová data prioritou jako dnes
„Když se vrátím deset let zpět, tak jsem dostal v Globusu na starost master data a tehdy to nebyl problém. Vše nám fungovalo a stačilo vyplnit jen 10 údajů dodavateli, abychom mohli objednat, přijmout a prodat,“ popisoval
Jan Dadík a pokračoval:
„Ale od té doby se hodně věcí okolo změnilo. Protože přišel space planning, tak potřebujeme znát rozměry. Pak přišla logistika a najednou potřebujeme rozměry a další parametry logistických jednotek a k tomu tu máme taky různá balení, kde je třeba rozlišit, kolik stojí balení to či jiné.
A tak má dnes zalistovací karta u nás povinných 35 údajů, které musí být správné. Takže za 10 let došlo k velkému tlaku na kvalitu master dat, protože jinak dochází k tomu, že máme třeba palety, které se nám nevejdou do regálu, vzniká tak problém. Takže tohle je třeba dnes už řešit a zefektivnit, protože ten objem problémů je čím dál větší a protože náročnost na obou stranách je nesrovnatelně větší, než tomu bylo dříve. Nesouhlasil bych, že se to mělo řešit dříve. Protože dříve to byl problém minoritní a tehdy nebyly takové priority jako dnes.
Proto zvedáme tento prapor podobně jako mateřská společnost v Německu,“ vysvětloval
Jan Dadík s tím, očekává úspory a vyšší kvalitu dat, ale příští rok bude hlavně o ladění procesů s dodavateli, a dodal:
„Naši logistici jásají, protože ti jsou na datech závislí, ale obchodníci mají nelehkou úlohu, že musí přesvědčit naše dodavatele, že tohle je správná cesta.“ Stojíme na počátku významného trendu
Pohled poskytovatele řešení EDI pak odhalil
David Reichel:
„Práce se zalistováním zejména u nových dodavatelů a procesy, s nimiž jsou spojeny nové výrobky, jsou problémová stránka v EDI. Často u nových výrobků dlouho trvá s partnery, než se to vyladí. Pak se posílají dobropisy a vratky a systémy si nerozumějí. Tohle je třeba řešit už dlouho, proto se k tomu stavíme aktivně.
Vyžadovat pouze jeden striktní způsob, jak si dodavatel může zalistovat, by nevedlo k požadovanému úspěchu a asi by odběratel nebyl schopen v tak krátké době zapojit všechny dodavatele na elektronické zalistování. Je tedy dobré nabízet více možností jako v případě Globusu.
Dodavatel, který začne projekt datové synchronizace s jedním odběratelem, tak může začít kterýmkoliv způsobem (webový portál, EDI zpráva PRICAT, GDSN), ale často u takové novinky začne tím nejjednodušším. Jakmile však používá např. webový portál s více odběrateli, začne hledat nová řešení. Když totiž bude možnost řešit automatické zalistování elektronicky u více odběratelů, pak dodavatel zjistí, že mu řešení pro správu kmenových dat přinese úspory.
Jakmile má dodavatel pět až deset partnerů, stává se jednoznačně výhodou nějaké jednotné řešení poskytovatele, jako máme my, které řeší různé požadavky odběratelů. Tím, že se data centralizují a jsou snadno k dispozici, nabízejí další možnosti využití – od logistických systémů, přes e-business až po mobile commerce. Stojíme na počátku významného trendu. A to jsou optimistické výhledy,“ uzavřel Reichel.
-onr-