• CZ
  • SK

Zásilkovna začíná třídit roboticky

 26. 10. 2021

Nové robotické třídičky si do svých dep pořídila společnost Zásilkovna. Tyto AGV vozíky uvezou zásilky o hmotnosti až 15 kilogramů a rozměrech 40 x 40 x 50 centimetrů. Roboty jezdící a třídící zásilky vydrží na jedno nabití až dvě hodiny, přičemž k jejich nabití stačí pouhých 10 minut. Oproti dosavadnímu systému se efetivita třidení zvýší, roboty dokážou za hodinu odbavit až dvojnásobek zásilek než dosavadní lidští třídiči.  

Ke svému provozu roboty potřebují lidskou sílu, jelikož zaměstnanec musí načíst zásilku do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam má zásilku zavést. Následně člověk zásilku na robota naloží a PackMan ji doveze do příslušného shozu. PackMani tak pracovníkům depa umožní, aby se věnovali práci, ve které jsou lepší než roboti. Investice do PackManů a okolní infrastruktury se pohybuje zatím v řádech desítek milionů korun.

„Robotika nabízí v našem oboru rozsáhlé možnosti využití. Jsem velmi potěšena, že se mi podařilo myšlenku robotizace našich procesů před časem uvnitř ve firmě prosadit a postavit naprosto skvělý vědecký tým, se kterým jsme projekt robotických třídiček po zhruba roce dotáhli až do fáze praktického využití. Zásilkovna tím potvrzuje roli technologického lídra a inovátora,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.

Společnost hledala řešení, které bude při rychlém růstu Packety rychle škálovatelné, tedy jednoduše rozebíratelné a přenosné. Tyto požadavky roboty PackMan splňují. „Když budeme potřebovat, můžeme je převézt z jednoho depa na jiné a posílit tam provoz. Naším cílem není zcela nahradit lidskou sílu, PackMani mají kolegům a kolegyním na našich depech především usnadnit jejich práci. Je to produkt, který můžeme jednoduše škálovat a zároveň nám jedno robodepo umožní odbavit více než deset tisíc zásilek za hodinu. Robodep můžeme v rámci jednoho depa postavit hned několik,“ dodává Simona Kijonková.

Zařízení má podobu dvoupatrového mola, okolo kterého jsou malé skluzy pro výhoz zásilek. Po molu se pohybují roboty PackMan, kteří převážejí zásilky k danému skluzu. Zaměstnanec depa „napípne“ u vstupu zásilku, čímž dá informaci do centrálního systému, kam tato zásilka má směřovat –⁠ například na depo v Brně. Pak zásilku položí na PackMana a ten díky napojení na systém přesně ví, ze kterého skluzu padají zásilky směr Brno, a tedy ke kterému výstupu má jet.

„Téma automatizace a robotizace na depech rezonuje v naší skupině Packeta zhruba tři roky. Je to ale velmi složité zavést do praxe. Systém třídění čistě lidskou silou, kterou jsme disponovali doposud, funguje skvěle, a potřebovali jsme tak dobře propojit lidskou sílu s tou robotickou. Do projektu jsme se intenzivně pustili přibližně před rokem. Dnes robot zatím neumí vážit a skenovat, a právě v další fázi pak začneme řešit, jak obohatit naše třídící molo o skener, váhu a kameru, abychom procesy v maximální možné míře zautomatizovali,” uvádí Tomáš Dort, ředitel projektu robotizace dep – PackMan. V časovém horizontu několika let firma plánuje, že by typově odlišný robot mohl vozit i klece, případně nakládat zásilky.

Při výběru robota byla důležitým parametrem výdrž baterie. PackMan dokáže na jedno nabití jezdit až 2 hodiny a nabíjí se jen 10 minut. Měl by vydržet až 10.000 nabíjecích cyklů, takže má velmi dlouhou životnost. Na velká mola na depech stačí pro běžný provoz jen čtyři nabíječky na jednom patře. Kromě toho mají roboti pokročilým způsobem vyřešené navigování. Jezdí po speciálních podložkách s čipy, přes které jsou navigováni směrem k centrálnímu systému řízení. Zásadní je také vysoká kvalita materiálu a koleček.

Zdroj a foto: systemylogistiky.cz

Související články

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?