Zcela nový on-line nástroj pro tvorbu logistických etiket s SSCC (Serial Shipping Container Code) [...]
Ve čtvrtek 21. listopadu se uskutečnil již 16. ročník logistického fóra LOG-IN, akce pořádané na podporu logistických inovací v České republice. Letošní ročník se premiérově uskutečnil v prostorách kongresového centra O2 Universum a navštívilo jej na tři stovky logistických manažerů a zájemců o logistiku. Jedním z hlavních témat fóra byla digitální transformace společností a její včasný start.
Cílem fóra LOG-IN je medializovat nejinovativnější řešení, projekty a produkty na českém logistickém trhu a tím inspirovat profesionály z oboru k inovacím ve svých firmách. Celodenní program přinesl mnoho inspirativních témat od problematiky digitální transformace, až po otázku udržitelnosti a ochrany životního prostředí.
Ve své přednášce Martin Hausenblas, ze společnosti ADLER Czech, představil novou technologii logistického centra v Ostravě, které má od září na svém plášti a střeše bezmála tisíc fotovoltaických panelů. Ty přeměňují sluneční energii na elektřinu a zajišťují téměř stoprocentní pokrytí objektu. Baterie panelů lze ke všemu řídit softwarově dle počasí, např. povětrnostních podmínek.
Zástupci ze společnosti Plzeňský prazdroj představili novou mobilní platformu, která nejen zjednodušila práci jejich řidičům, ale stala se výrazným krokem společnosti do 21. století. Jedním z benefitů nové aplikace je např. snížení doby pro zaučení nových zaměstnanců z 1,5 měsíce na 1,5 dne.
Generální ředitel společnosti CHEP CZ&SK Jan Kočárek představil 100 % recyklovatelnou displejovou paletu a ukázal tak cestu, jak přispívat k udržitelnosti životního prostředí. Obdobně se k tématu životního prostředí vyslovil i Rostislav Dvořák ze společnosti LIKO-S, která staví tzv. Živé haly. V několika příkladech ukázal návštěvníkům, jak drastické teplotní rozdíly jsou ve městech a v přírodě, či jen v částech měst bez přírodní vegetace v porovnání s těmi s přírodní vegetací. Jejich projekt Živé haly, kdy je při návrhu a stavbě nových objektů počítáno také s rostlinami na střechách a fasádách, snižují teploty a dokáží přirozeně sbírat vodu k dalšímu užití. Rozdíl v teplotách v těchto stavbách je oproti „normálním“ až o polovinu nižší. Byť je prvotní investice do takového objektu vyšší, zaručuje postupnou návratnost – nemusí se v zimě tolik vytápět a v létě naopak klimatizovat.
Jak důležité je mít přehlednou a rychlou logistiku v e-commerce ukázali v případové studii Tomáš Kormaňák ze společnosti GRiT a Miroslav Králík ze společnosti Aktin. Na příkladu nasazení cloudového WMS do skladu e-shopu Aktin popsali nezbytné oblasti skladování, které musejí mít online obchody podchyceny, aby obstály v silném konkurenčním prostředí. Takovými oblastmi jsou např. mít 100% přehled o poloze zboží jak ve skladu, tak na cestě k zákazníkovi, spravedlivý odměňovací systém či schopnost efektivně naskladňovat nepřevzaté zboží a vratky. Oba přednášející podtrhli také způsob nasazení WMS jako služby, kdy díky provozu v cloudu je systém možné dále rozvíjet a doplňovat o nové funkcionality bez zbytečných zásahů do plynulého provozu skladu.
Na závěr odborného programu se konala panelová diskuze Od Průmyslu 3.0 k Průmyslu 4.0, která otevírala již několikrát zmiňovanou digitální transformaci. Byť se do této transformace zapojují stále další firmy, je zde spousta těch, kterým hrozí, že ji zaspí a budou ji horko těžko dohánět, v některých krajních případech by to mohlo znamenat i konec podnikání. Dalším z bodů bylo vyzdvihnutí důležitosti logistické analýzy před zavedením řízeného skladu (WMS). Mnoho firem „trpí“ představami o fungování svého skladu a objednávají nesmyslně velké systémy, které jsou nejen zbytečně drahé, ale ke všemu zvětší části i v provozu skladu nevyužité. Logistická analýza je tak důležitým krokem k zodpovězení zásadních otázek, jaký systém pro řízení skladu společnost opravdu potřebuje.
V čase oběda se konala také networkingová akce BizLOG. Šlo o předem domluvené desetiminutové schůzky mezi účastníky a partnery konference. Tyto krátké schůzky umožňují oběma stranám rychle posoudit, zda má smysl naplánovat další podrobnější schůzku a poté i případnou spolupráci. Jde o velmi oblíbený formát celého fóra, kterého se účastnili desítky zástupců z různých společností.
Vrcholem celého fóra bylo vyhlášení cen logistických inovací Ocenění LOG-IN 2019. Ceny byly udělovány ve čtyřech kategoriích: Technická a technologická inovace roku, Projektová inovace roku, Inovace v logistických realitách a Fachman roku. Letošním ročníkem provázela herečka a moderátorka Laďka Něrgešová. Z celkově 19 nominovaných projektů do finále postoupily tyto:
Cenu za nejlepší technickou a technologickou inovaci roku si odnesla společnost Gebrüder Weiss za svůj Cargometer.
Cenu za nejlepší projektovou inovaci roku nakonec vyhrála společnost Geis CZ se svým návrhem a realizací řešení pro e-shop Babymarkt.de.
Cena za nejlepší inovaci v logistických realitách putovala do společnosti LIKO-S za realizaci jejich Živé haly Liko-Vo.
V poslední kategorii „Fachman roku“ si cenu za největší přínos logistice odnesla Simona Kijonková, CEO a zakladatelka společnosti Packeta Group (Zásilkovna.cz).
Tečku za informacemi nabitým dnem udělal Logistický business mixer, neformální večerní networkingová akce s živou hudbou, hrami a občerstvením, kde pokračovaly během dne navázané obchodní debaty v uvolněném prostředí.
EDIZone je mediálním partnerem fóra LOG-IN.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?