Zcela nový on-line nástroj pro tvorbu logistických etiket s SSCC (Serial Shipping Container Code) [...]
Jak začít s řízeným skladováním? Na co nezapomínat při implementaci skladového systému, nebo které cíle v logistice je vhodné sledovat a vyhodnocovat? Odpovědi na tyto a další otázky zjistili účastníci dopolední konference Digitální sklad, kterou uspořádala ve čtvrtek 10.6.2021 společnost GRiT.
Bezmála tříhodinová konference přilákala více jak 80 účastníků a na virtuálním pódiu se vystřídalo pět řečníků, kteří se s diváky podělili o své odborné zkušenosti z různých oblastí interní logistiky. Akce byla určena zájemcům, kteří nemají s řízenou logistikou žádné zkušenosti.
Celou událost odstartovali zástupci pořadatelské společnosti GRiT. Lubomír Veselý, CSO z GRiTu, představil pojem řízeného skladování a možnosti, které společnosti mají při výběru systémů pro řízení skladů (WMS). Část prezentace věnoval porovnání skladového systému a skladového modulu v ERP. Ten dokáže sice evidovat množství zboží na skladu, ale sklad fakticky neřídí – nenavádí skladníky ke zboží či neupravuje vychystávací strategie. (Více o rozdílech tady.)
Při výběru WMS neopomenul zmínit, že změna se netýká jen procesů uvnitř společnosti, ale hlavně změnu je potřeba provést v hlavách vedení a zaměstnanců. "Staré kroky vedou ke starým výsledkům,” řekl Veselý, a zdůraznil, že nejde o to ohnout systém na původní procesy, ale celkově procesy upravit do novější a moderní podoby, a to v součinnosti dodavatele i odběratele. Přidal také několik ukázek úspěšných implementací a vypíchl jednotlivé přínosy, které firmám přinesly.
V první části své prezentace představil divákům Miroslav Králík, Delivery Manager skladového řešení LOKiA WMS, osm základních otázek, na které je nutné si odpovědět před samotnou implementací WMS. Ať už jde o oblast integrací či pokrytí skladu wi-fi signálem, je nutné už při výběru WMS vědět, kterých oblastí se bude nasazení WMS dotýkat a je tedy třeba je mít ošetřeny.
Druhá část byla již více praktická. Miroslav Králík provedl diváky implementací skladového systému LOKiA WMS krok za krokem od první logistické analýzy, přes zkušební provoz až po ostré spuštění. Celý proces se skládá ze šesti bodů, z nichž každý obsahuje další několik po sobě jdoucích kroků.
Aby bylo možné se vůbec bavit o řízeném skladování, je nutné ve skladu jednoznačně identifikovat zboží. K tomu slouží převážně čárové kódy, a to jak na zboží, tak na úložných pozicích ve skladu. Jejich funkci, skladbu, význam a vůbec tvorbu popsala Hana Strahlová, EDI specialistka ze společnosti GS1 Česká republika. Dotazy účastníků se točily hodně kolem stále více se rozmáhajících RFID čipů. Strahlová potvrdila, že v budoucnu sehrají čím dál větší roli, ale momentálně je jejich cena ještě pro mnoho společností nedosažitelná a zbytečně vysoká.
Jak se postavit k nastavování a měření KPI ukázal Rudolf Malý, Logistický auditor ze společnosti Future Logistics a lektor z Logistické akademie. Při stanovování cílů je nutné pokládat ty správné dotazy a stavět na datech. Upozornil na častou chybu, která se opakuje u společností různých velikostí, a to že chtějí měřit vše. Nejen že to nejde, ale hlavně je to zcela zbytečné. Pro střední e-shopy doporučil sledovat časovou náročnost pickingu, chybovost a provádět pravidelnou ABC analýzu.
Program konference uzavřel Tomáš Formánek, CEO společnosti Inventoro, který představil službu pro předpověď budoucích poptávek. Umělá inteligence v tomto programu analyzuje data za poslední 2 roky a na základě predikce budoucí poptávky dokáže doporučit optimální množství zboží na skladu. Zároveň vyhodnocuje, které skladové položky nejvíce vydělávají a kterých je lepší se zbavit. Také hlídá dostupnost zboží a automaticky doporučuje, kdy je vhodný čas objednat další.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?