• CZ
  • SK

EASTLOG 2015: EDI zažívá boom mezi tuzemskými e-shopy

 21. 05. 2015

Ještě před dvěma lety nebyla elektronická výměna dat mezi českými e-shopy prakticky vůbec rozšířena. Dnes si již elektronickou cestou vyměňují strukturované doklady téměř všichni velcí hráči v e-commerce a výhody postupně začínají chápat také menší provozovatelé. Jak z EDI vytěžit co nejvíce výhod v co nejkratším čase na rychle se vyvíjejícím trhu internetového obchodování bylo ústředním tématem diskuse na letošním logistickém kongresu za účasti zástupců Alza.cz, Datart, Nestlé a CCV Informační systémy. 

Osmnáctý ročník největšího českého logistického kongresu se letos konal v Aquapalace Hotel Prague v Čestlicích. Účastnila se ho řada odborníků z významných společností i nezávislých expertů. Přednášeli zde o logistických trendech ve firmách a obecně o logistickém prostředí v následujících pěti letech i o rozvoji e-shopů a globalizaci jako faktorech významně ovlivňujících logistiku.

Když se na letošním kongresu EASTLOG mluvilo o možnostech rozvoje logistiky v budoucnosti, figurovala na prvních místech vždy efektivní komunikace napříč celým dodavatelsko odběratelským řetězcem. 

EASTLOG 2014

Již během TRENDLOGu v bloku "Klíčové otázky pro logistiku retailu a FMCG" zdůraznil Martin Šmela, vedoucí logistiky v obchodním řetězci BILLA, že "Nejdůležitějším faktorem v logistickém procesu je právě komunikace. Technologie pro její zefektivnění a automatizaci je základním kamenem a samozřejmostí.""Bez kvalitních kmenových dat se neobejdeme. Ty jsou pro efektivní komunikaci další nutnou podmínkou" doplnil ho Robert Kuchar, generální ředitel MD logistika a dodal, že "na základě správných kmenových dat a efektivní komunikace je poté možné dělat kvalitnější forecasting, který pomůže odbourat problémy, vznikající především díky velkým nárazovým akcím, jakož jsou typicky promoce."

Program kongresu v hlavním sále vyvrcholil panelovou diskusí, která byla vyhrazena tématu EDI (Electronic Data Interchange) v komunikaci e-shopů se svými dodavateli. Do diskuse se zapojili pánové Rudolf Žůrek, ředitel logistiky, Alza.cz, dále Roman Volf, ředitel logistiky a zásobování ČR, DATART INTERNATIONAL, Pavel Moravec, ředitel ICT, Nestlé Česko a David Reichel, ředitel divize eBussines ve společnosti CCV Informační systémy.

 

Snaha o poskytnutí co nejlepší služby zákazníkům vede také e-shopy k nutnosti zajistit plynulý a rychlý tok informací o aktuálních dodávkách i o stavu zásob. Aktuálně jsme proto svědky boomu EDI komunikace. To potvrdili také oba zástupci velkých e-shopů. Zároveň Roman Volf připomenul, že se EDI v e-commerce šíří velmi rychle: "V Datartu se nám podařilo nahradit více než polovinu papírových dokladů během prvních měsíců od spuštění EDI komunikace."

Důkazem, jak dokáží rychle a efektivně zavádět nové technologie společnosti v prostředí e-commerce, bylo mimo jiné první místo v soutěži EDI projekt roku, kterou v loňském roce ovládl tuzemský MALL.cz (viz článek: Za nejlepší EDI projekt roku 2014 oceněn MALL.CZ). 

Společnost Nesté, kterou zastupoval v diskuzi Pavel Moravec, není v EDI žádným nováčkem. Naopak je často průkopníkem a nositelem inovací. Pavel Moravec šel tedy ještě dál, když prohlásil: "EDI vidím v budoucnu jako naprostý standard napříč trhem. Je to věc, která funguje a Nestlé si bez EDI nedokáže komunikaci s e-shopy představit."

Proč se prosazuje EDI čím dál tím více také v české logistice poodhalil David Reichel: "Poskytovatelé logistických služeb již často mají elektronickou výměnu dat se svými velkými zákazníky nastavenou. Jedná se ale o tzv. end-to-end komunikaci, která se týká pouze těchto dvou partnerů. Vnímají totiž toto unikátní propojení jako další možnost připoutat si zákazníka. Toto řešení je však velmi nákladné a to jak implementace, tak následný provoz. Český rybník je malý, velcí zákazníci jsou rozebraní a je tedy potřeba hledat úspory v procesech a mnohokrát zmiňované komunikaci také s menšími zákazníky. K tomu je lety prověřené EDI ideální a pomocí webových portálů si dnes mohou s logistickými poskytovateli služeb vyměňovat data elektronicky dokonce malé firmičky, které mají třeba jen jednoduchý účetní software."

Více informací k logistickému portálu pro EDI komunikaci najdete na: www.ccv.cz/elektronicka-komunikace-edi/orion-edi-pro-logistiku/logisticky-portal-edi/

Program byl rozložen do dvou dnů a těchto programových sekcí: 

EASTLOG

  • TRENDLOG – hlavní trendy v logistice a supply chain managementu
  • E-SHOPLOG – speciální konference zabývající se problematikou logistiky e-shopů
  • PRODLOG – workshop věnovaný logistické podpoře výroby
  • PACKLOG – workshop zaměřený na obalová řešení a technologie pro logistiku
  • HRLOG – seminář zejména pro HR manažery logistických společností
  • BUSINESSLOG – systém pro organizovaná setkávání (nahrazující program SAVELOG)
  • SEELOG – návštěvy logistických center (pokračuje druhý den kongresu)

Součástí kongresu je tradičně také LOGISTICKÝ BUSINESS MIXER ve formě zábavně společenského večera pro logistický networking. 

 

Mediálním partnerem akce byl též informační portál EDIZone.cz

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?