• CZ
  • SK

Deset let s Orionem potvrdilo, že EDI formou služby je správný směr

 16. 09. 2011

Lídrem mezi poskytovateli EDI služeb na domácím trhu je společnost CCV Informační systémy se svým řešením EDI Orion, které si letos připomíná deset let na trhu a každý měsíc přenese tisícům protistran miliony obchodních dokladů. Rozhovor s Davidem Reichelem, ředitelem divize CCV eBusiness, nabízí pohled na rostoucí penetraci EDI komunikace.

Údaje maloobchodních řetězců vykazují dnes nad 90 % zapojených dodavatelů přes EDI. Proč se EDI mezi firmami tak prosazuje v posledních letech?

Souvisí to pochopitelně s obecným rozvojem elektronizace, ale důležitá je i výrazná nákladová efektivita EDI. Když přidáme spolehlivost, rychlost a bezpečnost výměny elektronických dokladů, máme před sebou řešení, které stojí minimálně za zvážení. Navíc se dá s lehkou nadsázkou říci, že EDI, tak jak jej naše společnost poskytuje, doslova předběhlo dobu. Je to totiž již deset let, co jsme náš EDI Orion vynesli „do oblak“, či chcete-li do cloudu, v podobě „software jako služba“ (SaaS). Dnes také ostatní tuto cestu následují, a tak se jednoznačně potvrzuje, že to byl správný směr.

Jak se EDI za těch deset let změnilo?

Zcela zásadně. Svět EDI komunikace se může opřít o obrovské globální rozšíření svých oborových standardů a široké uplatnění u středních podniků, a proto jde velmi rychle dopředu. EDI má úplně jiný charakter, jak co se týče používaných formátů, tak i komunikačních kanálů. Dnes při jeho využití dokážeme být velice flexibilní a splnit nejnáročnější požadavky v oblasti B2B integrace, které byly dříve nemyslitelné. Díky rozvoji SaaS navíc došlo k výraznému snížení nákladů na jeho zprovoznění.

Kdo je typickým zákazníkem?

Jsou to firmy z oborů, ve kterých jsou elektronické faktury a objednávky dnes už běžným standardem, zejména potravinářské a spotřební zboží nebo firmy z oblasti logistiky. Kromě těchto zákazníků, mezi které patří dodavatelé do řetězců, jako jsou Makro, COOP či Ahold, jsou to dnes i dodavatelé našich nových protistran, například XXX Lutz, Rossmann, Tesco UK, Jednotu České Budějovice, slovenské Jednoty a další. Avšak výhody EDI si uvědomují i menší dodavatelé, například vinaři. Našich služeb tak již využívají více než dvě desítky významných tuzemských vinařských společností od drobných až po největší. K nim se vloni přidal i Znovín Znojmo, který zkompletoval sestavu největších výrobců tuzemského vína v našem zákaznickém portfoliu.

Jaké nejzajímavější projekty jste v poslední době realizovali?

Jako když spisovatel má po ruce vždy poslední napsanou knihu, tak u mě je na prvním místě aktuálně komplexní zajištění EDI komunikace pro Plzeňský Prazdroj a jeho sesterskou společnost Topvar na Slovensku. Rád bych zmínil také projekt e-fakturace pro Schneider Electric se zapojením 95 % všech partnerů během dvou měsíců. Klíčovou záležitostí na trhu EDI komunikace loňského roku byla komplexní migrace řetězců Globus a OBI. V případě společnosti Globus zajišťujeme kompletní elektronickou výměnu dokladů, v rámci OBI ČR jsme se pak stali výhradním dodavatelem bezpapírové fakturace a důvěryhodného elektronického archivu obchodních dokladů, využívajícího elektronický podpis a časová razítka. Důvěryhodná archivace elektronických dokladů není snadné sousto, ale jsme rádi, že je poptávána řadou dalších firem.

Zdroj: Časopis Computerworld

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?