Implementace WMS

Implementace systému pro řízení skladů (WMS) bývá otázkou několika týdnů až několika měsíců – v závislosti na velikosti firmy, složitosti jejích skladových procesů nebo složitosti samotného WMS. Obecně ale platí, že implementace robustních on-premise WMS s funkcemi na míru zabere více času než nasazení lehčího cloudového řešení.

Každý dodavatel skladového systému má také mírně odlišný postup nasazování WMS. Přesto proces implementace nejčastěji sestává z těchto kroků:

  1. Analýza současného stavu. Při analýze konzultant podrobně mapuje současný stav skladu a skladových procesů. Zajímá ho například proces objednávání, příjmu nebo výdeje zboží, mapuje logistické toky ve skladu nebo práci skladníků, identifikuje sortiment či objednávky a zajímá se o požadavky a potřeby samotného zákazníka. V rámci analýzy navíc odhaluje slabá místa fungování skladu a navrhuje možná procesní i provozní řešení, takže pro firmu je tato analýza často přínosná sama o sobě – i když se nakonec rozhodne WMS nenasazovat.
  2. Návrh řešení. Na základě analýzy konzultant navrhuje, jak by WMS ve firmě měl a mohl fungovat. Některé skladové procesy například doporučí upravit a pozměnit tak, aby lépe odpovídaly dobré praxi osvědčené u jiných firem a dalo se tak předejít nákladným úpravám WMS na míru. Jiným procesům, pokud nelze jinak, naopak přizpůsobí samotné WMS. Cílem návrhu řešení je, aby s co nejnižšími náklady na pořízení systému co nejvíce vzrostla efektivita skladu.
  3. Implementace WMS. Po odsouhlasení návrhu řešení přichází na řadu samotné nasazení WMS. V případě on-premise řešení dodavatel instaluje systém na server a všechny pracovní stanice ve firmě, v případě cloudu není nutné instalovat nic, protože většina systémů umožňuje přístup rovnou z prohlížeče. Dále dodavatel WMS podle dohody nastavuje a propojuje s dalšími podnikovými systémy – nejčastěji s ERP nebo s e-shopem – a dodává a konfiguruje čtečky čárových kódů. Součástí implementace je v případě potřeby i zaškolení uživatelů do používání systému.
  4. Zkušební provoz. Po nasazení WMS si klient naostro vyzkouší, jak mu práce se skladovým systémem vyhovuje. Zkouší všemožné scénáře, upozorňuje dodavatele na případné chyby a doptává se, pokud potřebuje další informace. Je žádoucí, aby firma tento zkušební provoz naplánovala na období mimo prodejní špičku a odladila fungování WMS tak, aby pak byla na sezónu plně připravená.
  5. Plný provoz se zákaznickou podporou. V této fázi je systém pro řízení skladu plně odladěný a zákazník se pouze v případě potřeby obrací na svého konzultanta nebo zákaznickou podporu. V případě on-premise systémů je nutné systém jednou za čas ručně aktualizovat, cloudové systémy se v rámci paušálu obvykle aktualizují automaticky každý měsíc.

Zajímá vás proces implementace WMS ještě podrobněji? Přečtěte si implementační metodiku LOKiA WMS – oblíbeného cloudového systému pro řízení skladů od firmy GRiT.

Další informace o WMS

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?