Vše je vlastně velmi jednoduché. Kdo se vyzná v dnešním chaosu zkratek, ten určitě ví, že [...]
V zářijovém čísle odbroného magazínu Systémy logistiky vyšel tento článek, který pokrývá problematiku elektronické komunikace v segmentu profesionální logistiky. Součástí bylo rovněž vyjádření odborníků, zástupců hlavních hráčů na trhu v oblasti EDI, které Vám současně přinášíme. Prvním z nich je David Reichel, ředitel divize eBusiness CCV Informační systém, další vyjádření od Tibora Šaty, výkonného ředitele společnosti EDITEL.
Bariéry vysokých nákladů pro menší firmy už v EDI dávno padly díky možnostem, které přinesla koncepce SaaS (software jako služba). EDI už není o vysokých jednorázových i provozních nákladech.
Samotná cena komunikace, což řeší právě zmíněné AS2 nebo OFTP2 protokoly, hraje v současném EDI zcela okrajovou roli. EDI je dnes o skutečných přidaných službách, mezi které patří překlady a konverze formátů, kontroly, různé chytré služby nad zpracovávanými daty, ale i archivace, legislativní garance atd.
Nové přenosy dat typu AS2 nebo OFTP2 ulevily od vysokých nákladů především větším firmám, které drží komunikace ve vlastních rukou a mohou tak omezit využívání drahých přenosů typu X.400 nebo ISDN spojení. I přes toto ulehčení je ovšem třeba zajišťovat překlad (konverzi) zpráv, vytvořit a držet aktuální překladové šablony a provádět monitoring celého systému. Jelikož se v těchto případech jedná o dvoubodové spojení, pak s větším počtem partnerů je nutné každý typ spojení také udržovat.
Při větším využití např. AS2 je nutné mít k dispozici robustní prostředí a certifikovaný software, což s sebou nese opět vyšší jednorázové náklady a náklady na údržbu. Tyto důvody vedou k tomu, že zaznamenáváme případy, kdy i velké nadnárodní firmy, které AS2 používaly, přecházejí z důvodu náročnosti celého systému na služby moderních eBusinessových platforem typu SaaS.
David Reichel, ředitel divize eBusiness, CCV Informační systémy
Rozvojem informačních systémů v kombinaci s narůstající komplexností vnitropodnikových procesů a obchodních vztahů, rozmanitostí těchto informačních systémů a současně komunikačních kanálů se firmy skutečně v mnoha případech potýkají s problémem roztříštěnosti své informační infrastruktury do takové míry, že lze jenom stěží říci, jestli ještě efektivně plní svoji roli pro firmu.
Klasické EDI se dokáže vypořádat do určité míry s rozmanitostí informačních systémů ve vztazích mezi obchodními partnery prostřednictvím standardů, které souvisejí s běžnými obchodními zprávami, které si mezi sebou tyto strany vyměňují. Nicméně pokud mají být řešeny komplexnější scénáře, do kterých vstupuje několik systémů, které podle svého určení zajišťují vnitřní nebo vnější procesy nebo je propojují, pak je určitě na místě úvaha o optimalizaci tohoto stavu.
Ve všeobecnosti lze jenom stěží doporučit jedno jediné nejvhodnější řešení, protože každý scénář tohoto druhu je svým způsobem jedinečný ve vztahu k profilu konkrétní společnosti, její obchodní agendy, organizační struktury, vazeb uvnitř organizační struktury, stávajících procesů, navazujících činností atd. Naše zkušenosti ovšem připouštějí, že určitou rozumnou míru univerzality pro řešení zmíněné roztříštěnosti nabízejí integrační systémy, které plní roli midlewaru, tj. plní roli prostředníka mezi jednotlivými informačními systémy společnosti a vnějším prostředím, s kterým si společnost vyměňuje data elektronicky.
Tibor Šata, executive director, EDITEL CZ
Zdroj: Časopis Systémy Logistiky
Autor: Mikuláš Černý
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?