• CZ
  • SK

Jakými kroky chce EU dosáhnout masivního rozšíření elektronické fakturace do roku 2020?

 17. 01. 2011

V nedávném článku jsme informovali o rozhodnutí Evropské komise plošně rozšířit elektronickou fakturaci a učinit ji dominantním způsobem fakturace mezi podnikatelskými subjekty v EU do roku 2020. Nyní vám přinášíme přehled hlavních opatření, pomoci nichž chce Evropská komise tohoto cíle dosáhnout.


16 kroků EU k plošnému rozšíření elektronické fakturace


  1. Výzva jednotlivým členským státům k přijetí opatření vedoucích k liberalizaci právních předpisů týkajících se elektronické fakturace.
    Termín: prosinec 2010

  2. Zpracování studie o alternativních metodách výběru DPH včetně role elektronické fakturace. Studie bude zveřejněna v rámci předběžného úředního reportu o budoucnosti DPH.
    Termín: konec roku 2010, začátek roku 2011

  3. Seminář v rámci evropského programu FISCALIS a následné posouzení potřeb pro další kroky.
    Termín: únor 2011

  4. Uspořádání národních fór zájmových skupin (zaměstnavatelských svazů, podnikatelských svazů, odborů a nevládních organizací) o elektronické fakturaci s vyváženou účastí jednotlivých zástupců.
    Termín: nejpozději do června 2011

  5. Revize směrnice o elektronických podpisech (1999/93/EC) s ohledem na poskytnutí interoperabilního rámce a přeshraničního uznání jednotlivými státy.
    Termín: v průběhu roku 2011

  6. Uspořádání evropského fóra zájmových skupin o elektronické fakturaci (Multi Stakeholder Forum).
    Termín: v průběhu roku 2011

  7. Sestavení Zásad správné praxe s ohledem na interoperabilitu procesu elektronické fakturace, podobně jako v případě Evropského modelu smlouvy o EDI (1994).
    Termín: konec roku 2011

  8. Analýza potřeb a akcí pro součinné postupy při adresování a směrování u poskytovatelů služeb elektronické fakturace.
    Termín: konec roku 2011

  9. Vytvoření implementační příručky pro implementaci datové podoby Cross-Industry faktury.
    Termín: konec roku 2011

  10. Zřízení evropského fóra pro elektronickou fakturaci za účelem zohlednění předchozích aktivit, vykonané práce a výsledků v oblasti elektronické fakturace.
    Termín: období 2011-2020

  11. Průběžné posuzování vlivu budoucích technických a právních požadavků kladených na malé a střední podniky Evropskou komisí. Totéž se očekává i u členských států a národních organizací pro standardizaci.
    Termín: období 2011 – 2020

  12. Organizace a účast na aktivitách vedoucích ke zvyšování povědomí o potenciálu elektronické fakturace u malých a středních podniků. Součinnost s již existujícími propagačními aktivitami.
    Termín: období 2011 – 2020

  13. Pokračování a rozšiřování aktivit, které podporují účast malých a středních podniků v elektronickém dodavatelském řetězci.
    Termín: období 2011 – 2020

  14. Propagace elektronické fakturace jednotlivými členskými státy, konkrétně: (1) prosazováním používání e-fakturace u malých a středních podniků, (2) koordinací existujících a chystaných národních iniciativ, (3) monitorováním zavádění elektronické fakturace a (4) stanovením cílů v oblasti zavádění elektronické fakturace.
    Termín: období 2011 – 2020

  15. Zaujetí vedoucí role implementací elektronické fakturace pro vlastní účely ze strany Evropské komise a dalších evropských institucí.
    Termín: období 2011 – nestanoveno

  16. Rychlý vývoj dalších zpráv elektronické komunikace pracovní skupinou UN/CEFACT
    Termín: nestanoveno

Povede se EU zbavit se papíru?

Více než polovinu těchto opatření chce tedy EU realizovat již v tomto roce. Zřejmě nás čeká řada novinek, podle všeho spíše pozitivních. Elektronizace dosud převážně papírových procesů je pro EU prioritou, o čemž svědčí i tento v některých bodech poměrně ambiciózní plán.

Jak vidíte budoucnost elektronické fakturace vy? Povede se Evropské unii zbavit papíru? Na vaše názory se těšíme na redakčním emailu, případně přímo v diskuzi pod článkem.

Zdroj: EEI platform

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?