Jakými kroky chce EU dosáhnout masivního rozšíření elektronické fakturace do roku 2020?
V nedávném článku jsme informovali o rozhodnutí Evropské komise plošně rozšířit elektronickou fakturaci a učinit ji dominantním způsobem fakturace mezi podnikatelskými subjekty v EU do roku 2020. Nyní vám přinášíme přehled hlavních opatření, pomoci nichž chce Evropská komise tohoto cíle dosáhnout.
16 kroků EU k plošnému rozšíření elektronické fakturace
- Výzva jednotlivým členským státům k přijetí opatření vedoucích k liberalizaci právních předpisů týkajících se elektronické fakturace.
Termín: prosinec 2010
- Zpracování studie o alternativních metodách výběru DPH včetně role elektronické fakturace. Studie bude zveřejněna v rámci předběžného úředního reportu o budoucnosti DPH.
Termín: konec roku 2010, začátek roku 2011
- Seminář v rámci evropského programu FISCALIS a následné posouzení potřeb pro další kroky.
Termín: únor 2011
- Uspořádání národních fór zájmových skupin (zaměstnavatelských svazů, podnikatelských svazů, odborů a nevládních organizací) o elektronické fakturaci s vyváženou účastí jednotlivých zástupců.
Termín: nejpozději do června 2011
- Revize směrnice o elektronických podpisech (1999/93/EC) s ohledem na poskytnutí interoperabilního rámce a přeshraničního uznání jednotlivými státy.
Termín: v průběhu roku 2011
- Uspořádání evropského fóra zájmových skupin o elektronické fakturaci (Multi Stakeholder Forum).
Termín: v průběhu roku 2011
- Sestavení Zásad správné praxe s ohledem na interoperabilitu procesu elektronické fakturace, podobně jako v případě Evropského modelu smlouvy o EDI (1994).
Termín: konec roku 2011
- Analýza potřeb a akcí pro součinné postupy při adresování a směrování u poskytovatelů služeb elektronické fakturace.
Termín: konec roku 2011
- Vytvoření implementační příručky pro implementaci datové podoby Cross-Industry faktury.
Termín: konec roku 2011
- Zřízení evropského fóra pro elektronickou fakturaci za účelem zohlednění předchozích aktivit, vykonané práce a výsledků v oblasti elektronické fakturace.
Termín: období 2011-2020
- Průběžné posuzování vlivu budoucích technických a právních požadavků kladených na malé a střední podniky Evropskou komisí. Totéž se očekává i u členských států a národních organizací pro standardizaci.
Termín: období 2011 – 2020
- Organizace a účast na aktivitách vedoucích ke zvyšování povědomí o potenciálu elektronické fakturace u malých a středních podniků. Součinnost s již existujícími propagačními aktivitami.
Termín: období 2011 – 2020
- Pokračování a rozšiřování aktivit, které podporují účast malých a středních podniků v elektronickém dodavatelském řetězci.
Termín: období 2011 – 2020
- Propagace elektronické fakturace jednotlivými členskými státy, konkrétně: (1) prosazováním používání e-fakturace u malých a středních podniků, (2) koordinací existujících a chystaných národních iniciativ, (3) monitorováním zavádění elektronické fakturace a (4) stanovením cílů v oblasti zavádění elektronické fakturace.
Termín: období 2011 – 2020
- Zaujetí vedoucí role implementací elektronické fakturace pro vlastní účely ze strany Evropské komise a dalších evropských institucí.
Termín: období 2011 – nestanoveno
- Rychlý vývoj dalších zpráv elektronické komunikace pracovní skupinou UN/CEFACT
Termín: nestanoveno
Povede se EU zbavit se papíru?
Více než polovinu těchto opatření chce tedy EU realizovat již v tomto roce. Zřejmě nás čeká řada novinek, podle všeho spíše pozitivních. Elektronizace dosud převážně papírových procesů je pro EU prioritou, o čemž svědčí i tento v některých bodech poměrně ambiciózní plán.
Jak vidíte budoucnost elektronické fakturace vy? Povede se Evropské unii zbavit papíru? Na vaše názory se těšíme na redakčním emailu, případně přímo v diskuzi pod článkem.
Zdroj: EEI platform