• CZ
  • SK

Elektronická výměna dat ve společnosti Lesaffre

 20. 07. 2012

O zavádění, překážkách a přínosech elektronické výměny dokladů mezi obchodními subjekty si povídáme s Janou Zaoralovou, deputy supply chain manažerkou ve společnosti Lesaffre Česko, významného dodavatele výrobků pro pekaře, cukráře, ale i koncové uživatele. 

Pekařům a cukrářům Lessafre netřeba jistě představovat, ale přibližte prosím i ostatním vaší společnost a se kterými odběrateli v současnosti elektronicky komunikujete.

Lesaffre Česko je součástí mezinárodního koncernu Lesaffre. Na českém trhu působíme od roku 1999. Od té doby jsme si vydobyli místo mezi předními tuzemskými dodavateli droždí a pekařských surovin. Kromě toho nabízíme i zlepšující přípravky a nově též margaríny.

Elektronickou výměnu dokladů, konkrétně objednávek a faktur, realizujeme s řetězci AHOLD Czech Republic, a.s., COOP MORAVA, s.r.o., COOP Centrum družstvo, MAKRO Cash & Carry ČR s.r.o., TEMPO, obchodní družstvo, Tesco Stores ČR, a.s., a Tesco Stores Europe.

Jaké byly začátky elektronické komunikace společnosti Lesaffre s obchodními partnery?

První vlaštovkou v elektronické komunikaci společnosti Lesaffre byl portál TIMS od společnosti Tesco. Spíše než o EDI jako takové se jednalo o B2B portál, odkud jsme si stahovali objednávky a později i vytvářeli a zasílali daňové doklady.

S postupným rozšiřováním počtu partnerům, kterým jsme naše produkty začali dodávat, vznikla potřeba řešit elektronickou výměnu dat automatizovaným způsobem. Již bylo nemyslitelné objednávky od každého partnera zpracovávat ručně na jednotlivých portálech. 

Kdy jste začali využívat EDI a jakým způsobem probíhalo jeho zavádění?

EDI jsme zaváděli v roce 2007, tedy zhruba před 5 lety. Nyní si s našimi partnery vyměňujeme v průměru okolo 300 dokladů měsíčně. Zavádění EDI bylo složitější, jakmile však začalo fungovat, usnadnilo nám v mnohém práci. Celá komunikace probíhá automatizovaně a objednávky se nám načítají přímo do systému. Stejně tak s fakturací není téměř žádná práce. Pokud je nějaký problém, víme to téměř okamžitě díky notifikačním zprávám. 

Co pro vás bylo největším oříškem? Jaké specifické požadavky na systém bylo třeba vyřešit?

Shodou okolností jsme v tom samém roce implementovali nový ERP systém, takže bylo nutné vytvořit převodové můstky pro export a import dat. Zde bych ráda vyzdvihla pozitivní přístup jak ze strany poskytovatele EDI komunikace, tak ze strany dodavatele podnikového systému, díky jejichž vzájemné kooperaci proběhlo zavedení EDI komunikace bez větších problémů a povedlo se vyjít vstříc všem požadavkům, které jsme my a obchodní partneři na EDI komunikaci kladli.

Kromě České republiky pod Vás spadá i zajištění EDI komunikace na Slovensku. Jak byste z pohledu dodavatele srovnala stav EDI v Čechách a na Slovensku?

Z vlastní zkušenosti musím říct, že slovenský retail je z pohledu EDI méně aktivní než český trh. Zatím jsme nezaznamenali žádnou větší aktivitu ze strany slovenských partnerů ohledně zprovoznění EDI komunikace. Pokud by se tak stalo, vůbec bychom se tomu nebránili – naopak by to pro nás bylo zcela jistě pozitivní, protože díky našemu EDI poskytovateli jsme schopni komunikovat s partnery prakticky z jakékoliv země a čím více jich je, tím větší úsporu to pro nás znamená.

Společnost Lesaffre má v portfoliu výrobky jak pro konečné spotřebitele, tak pro pekaře a cukráře. Proniká elektronická výměna dokladů už i k těmto skupinám?  Co jsou největší bariéry?

Prozatím používáme EDI pouze v roli dodavatele do obchodních řetězců, rádi bychom jej však rozšířili i na odběratelskou stranu. Zde je nutno říci, že velká část našich zákazníků dosud nemá s tímto typem komunikace žádné zkušenosti. To je asi největší bariéra, protože samotné EDI lze dnes již lehce zavést a dávno již není onou drahou a rigidní technologií, jak si někdo může myslet. Prozatím se snažíme prosadit alespoň elektronickou fakturaci, jako takový první krůček v komunikaci s partnery, kteří dosud EDI nemají. 

A na závěr jedna osobní otázka, na čem si Vy sama nejvíce pochutnáte?

Mým favoritem je jednoznačně „vepřo knedlo zelo“ (smích).  Ale teď vážně – z toho, co pečou moji kolegové, mám nejradši máslové croissanty, které jsou výborné jak na snídani, tak jako odpolední svačinka ke kávě. 

-kmn-

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?