Již 9. května začnou dodavatelé společnosti Ahold Czech Republic navážet zboží do zbrusu nového [...]
Jubilejní 20. ročník logistického fóra EASTLOG 2017 se tematicky zaměřil na vysychající personální zdroje, trendy v identifikaci zboží či vzestup on-line prodeje. Kongres se věnoval také moderním technologiím, především robotizaci. Nechyběl ani tradiční neformální logistický business mixer.
Problém vysychajících personálních zdrojů postihl podobně jako ostatní obory také logistiku. Dnes už ani v logistice nemůže být HR politika společnosti zaměřená pouze na hledání nových volných zaměstnanců. Při současné rekordně nízké úrovni nezaměstnanosti je třeba se výrazně zaměřit také na udržení zaměstnanců stávajících nebo na druhé straně „přetažení“ kvalitních zaměstnanců od konkurence. Jaké psychologické faktory ovlivňují např. právě spokojenost zaměstnanců, která je jedním z důvodů menší fluktuace, bylo hned jedno z prvních témat psychologa Štefana Medzihorského. Spokojenost versus proaktivní motivační faktory v souvislosti s typologií generací X, Y, Z uzavřelo zajímavý úvod, který vložil především do hlav manažerů otázky mířící až do stylu vlastního řízení.
Ve druhém sále v sekci Packlog představil trendy ve využití standardů v identifikaci Michal Bílý z organizace GS1. Kromě solidně se rozbíhajících SSCC kódů, zmínil také zajímavý pilotní projekt využití RFID tagů v železniční dopravě. Tagy jsou umístěny přímo na vagonech, a tak je možné sledovat s pomocí sítě automatických čteček celou cestu výrobků s využitím užitečných informací, jako je sledování teploty, které bylo zboží vystaveno. Pro přepravu potravin nebo typicky u vína jde o velmi užitečnou informaci. Mezinárodní standard tagů pak umožní i přeshraniční sledování. Pilotem tohoto zajímavého projektu bylo švédské Volvo.
Další zmíněnou novinkou bylo také využití 2D symbolů pro identifikaci. V logistice oproti klasickému EANu výhody 2D symbolů Bílý nevidí. Nicméně díky tomu, že zaberou mnohem méně místa, předvídá jejich masivní využití především ve farmacii.
V hlavním konferenčním sále uzavřela dopolední blok Trendlogu zajímavá panelová diskuse o budoucnosti logistiky vzhledem k zapojení lidské pracovní síly a strojové automatizace. Zástupci dodavatelů informačních systémů, vzdělávacích institucí i předních logistických zaměstnavatelů (Toyota Material Handling, Škoda Auto) se poté shodli na potřebě přizpůsobit rychlé tempo technologických inovací různě připraveným zaměstnancům.
Po obědě se návštěvníci nechali protáhnout historií skladových technologií od kladky po logistické roboty jako je Baxter. Rychlost inovací je zvlášť v posledních letech opravdu neskutečná a pro robotizaci začíná hrát čím dál tím více faktorů, počínaje cenou, která se vyrovná lidské práci.
Důležitost a potenciál e-commerce, jako dalšího prodejního kanálu, byla několikrát zdůrazněna už v průběhu předchozího programu. E-Shoplog, který se e-commerce v rámci Eastlogu věnuje, odstartoval v hlavním sále případovou studií z e-shopu pro maminky feedo.cz. Antonín Štětina, CEO feedo.cz prozradil několik zajímavých tipů pro práci s kartonáží: „Jako u všech procesů společnosti, také obaly je potřeba neustále optimalizovat. Pokud nejčastěji posíláme balík plenek a díky velikosti našich standardních krabic musíme do každé přidat 8 vrstev bublinky, pak je nasnadě krabice zmenšit.“ Při změně dodavatele zase doporučil zapřemýšlet také o změně designu krabic. „Pokaždé, když vám po nákupu na e-shopu přijde balíček, jsou s tím spojené nějaké emoce. Zajímavý obal, ze kterého může maminka třeba ještě postavit ratolesti hrad, dokáže posunout celý zážitek z nákupu zase o stupeň výš,“ dodal Štětina.
Taková individualizace zřejmě nepotěšila Pavla Včelu z GLS CZ, který byl jako zástupce balíkových služeb hostem panelové diskuse k novým službám pro logistiku e-shopů. Právě ve standardizaci obalů vidí totiž v budoucnu klíč k automatizaci logistiky pro e-shopy. „Bez ní končí automatizace na úrovni distribučního skladu,“ konstatoval. Nové služby jako doručování drony nebo elektromobily pro centra velkých měst se také v GLS testují, v brzké době však jejich zavedení v České republice nepředpokládá. Na vzestupu je aktuálně především propojení systémů e-shopů s přepravci.
Logistické fórum uzavřel jako obvykle povedený logistický business mixer. Tematický večírek letos ovládlo hokejové šílenství.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?