Již 9. května začnou dodavatelé společnosti Ahold Czech Republic navážet zboží do zbrusu nového [...]
Oficiální termín letošního Black Friday se nevyhnutelně blíží. Den, kdy obchodníci tradičně nabízejí výrazné slevy na nejrůznější zboží, letos připadá na pátek 29. listopadu. Tato původně americká tradice, která vznikla v 80. letech, se v Česku začala prosazovat po roce 2010. Češi jsou ve světě pověstní svým nadšením pro slevové akce. Není proto divu, že se u nás Black Friday rychle etabloval a jeho trvání se prodloužilo na většinu měsíce listopadu.
Data, která má k dispozici technologicko-logistická společnost DODO, naznačují, že si Češi užívají Black Friday už od začátku listopadu a jejich nákupní horečka stoupá postupně. V samotný velký slevový den je objednávek už o 27 procent více než v běžných dnech. Průměrně vzroste v listopadu počet kurýrů ve službě o 24 procent a vozidel o 15 procent. Po Černém pátku už ruch v českých obchodech neutichá a stabilní nárůst objednávek pokračuje až do Vánoc. V prosinci se kurýrů v ulicích pohybuje o 32 procent víc a aut o 23 procent.
Vedle českých dat analyzovalo DODO také vlastní čísla z podzimní nákupní sezony 2023 v zahraničních zemích, kde působí, a přichází s několika zajímavými mezinárodními postřehy.
Rakouská nákupní špička je posunutá na poslední týden v listopadu a začátek prosince. Týden před oficiálním termínem Black Friday je počet objednávek vyšší přibližně o polovinu. Těsně před Černým pátkem pak dopravci rozvezou o tři čtvrtiny více zásilek než v průměrný běžný den. Poté nákupní aktivita začíná stagnovat a později klesat. Podobně brzy dokončují předvánoční nákupy také Slováci.
Na Slovensku představuje Black Friday teprve první vlaštovku předvánočních nákupů. O Černém pátku začínají Slováci decentním nárůstem objednávek o 14 procent. Od tohoto dne však prodeje postupně rostou až do poloviny prosince, kdy dosahují přibližně o 40 procent výše než v běžné dny. Podobnou dynamiku mají také data, která společnost DODO nasbírala v Maďarsku.
„Napříč trhy je vidět, že Češi jsou skutečně největší fanoušci slevových akcí a plánují si je přímo strategicky. Například jsme vysledovali, že na sekundárním trhu s knihami prodeje o Black Friday na chvíli netypicky mírně poklesnou. Knihkupectví v Česku totiž pojímají podzimní výprodeje tradičně ve velkém stylu, a tak se nabízí vysvětlení, že zákazníci jsou zaneprázdněni nákupem nových knih a pořizují méně těch použitých," poznamenává Peter Menky, komerční ředitel DODO.
Mezi jednotlivými kategoriemi zboží jsou velké rozdíly. Například rakouští knihkupci vyhlašují slevy už týden před Black Friday a další velký nárůst pak zaznamenávají až na takzvaný Cyber Monday, tedy v pondělí, které následuje po Černém pátku. Jedná se o svátek vyhrazený speciálně pro online nákupy.
V Maďarsku zaznamenává na Black Friday nárůst o 300 procent lékárenské zboží. Na Slovensku naopak roste až o 400 procent segment elektro, a to ve dvou následujících týdnech. V Česku vyskočily počty objednávek u některých prodejců potravin až o 250 procent. Většina ostatních řetězců s potravinami napříč sledovanými zeměmi včetně Česka však byla na Black Friday úspěšnější jen o 30 až 60 procent. V Bulharsku se potraviny prodávají online celý listopad stabilně o cca 25 procent víc než ve zbytku roku. Black Friday tam s čísly skoro nepohne.
Čeští milovníci sportu, fitness a cvičení zvednou o Černém pátku prodeje v jim vyhrazených obchodech o 150 procent. V následujících dnech však ve statistice dál naskakují desítky a stovky procent až se před půlkou prosince zastaví na čtyřech stovkách. Česká láska k domácím mazlíčkům pak s nárůstem objednávek o 82 procent působí skoro nedostatečně.
K získání a porovnávání dat využívá DODO vlastní logistickou platformu GAIA, která umí auta, kurýry, balíčky a zákazníky efektivně propojit, a zajistit precizní plánování rozvozových tras. „Letos očekáváme, že se do našich dat poprvé propíše výrazně rozšířená dostupnost takzvaného slotového doručení, kdy si zákazník volí přesný den i čas doručení. Provozovatelé e-shopů můžou od letoška tuto funkci do své nabídky mnohem rychleji implementovat díky našemu novému widgetu. Věříme, že jeho rozšíření významně změní standardy nakupování u nás a z letošní sezony už budeme mít opět bohatší data," popisuje Peter Menky, komerční ředitel DODO.
Zdroj: www.idodo.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?