• CZ
  • SK

Black Friday je tu. Češi už dávno nakupují, Slováci teprve začínají

 27. 11. 2024

Oficiální termín letošního Black Friday se nevyhnutelně blíží. Den, kdy obchodníci tradičně nabízejí výrazné slevy na nejrůznější zboží, letos připadá na pátek 29. listopadu. Tato původně americká tradice, která vznikla v 80. letech, se v Česku začala prosazovat po roce 2010. Češi jsou ve světě pověstní svým nadšením pro slevové akce. Není proto divu, že se u nás Black Friday rychle etabloval a jeho trvání se prodloužilo na většinu měsíce listopadu. 

Data, která má k dispozici technologicko-logistická společnost DODO, naznačují, že si Češi užívají Black Friday už od začátku listopadu a jejich nákupní horečka stoupá postupně. V samotný velký slevový den je objednávek už o 27 procent více než v běžných dnech. Průměrně vzroste v listopadu počet kurýrů ve službě o 24 procent a vozidel o 15 procent. Po Černém pátku už ruch v českých obchodech neutichá a stabilní nárůst objednávek pokračuje až do Vánoc. V prosinci se kurýrů v ulicích pohybuje o 32 procent víc a aut o 23 procent.  

Vedle českých dat analyzovalo DODO také vlastní čísla z podzimní nákupní sezony 2023 v zahraničních zemích, kde působí, a přichází s několika zajímavými mezinárodními postřehy.  

Black Friday přechází do prosince a vánočních nákupů 

Rakouská nákupní špička je posunutá na poslední týden v listopadu a začátek prosince. Týden před oficiálním termínem Black Friday je počet objednávek vyšší přibližně o polovinu. Těsně před Černým pátkem pak dopravci rozvezou o tři čtvrtiny více zásilek než v průměrný běžný den. Poté nákupní aktivita začíná stagnovat a později klesat. Podobně brzy dokončují předvánoční nákupy také Slováci. 

Na Slovensku představuje Black Friday teprve první vlaštovku předvánočních nákupů. O Černém pátku začínají Slováci decentním nárůstem objednávek o 14 procent. Od tohoto dne však prodeje postupně rostou až do poloviny prosince, kdy dosahují přibližně o 40 procent výše než v běžné dny. Podobnou dynamiku mají také data, která společnost DODO nasbírala v Maďarsku. 

„Napříč trhy je vidět, že Češi jsou skutečně největší fanoušci slevových akcí a plánují si je přímo strategicky. Například jsme vysledovali, že na sekundárním trhu s knihami prodeje o Black Friday na chvíli netypicky mírně poklesnou. Knihkupectví v Česku totiž pojímají podzimní výprodeje tradičně ve velkém stylu, a tak se nabízí vysvětlení, že zákazníci jsou zaneprázdněni nákupem nových knih a pořizují méně těch použitých," poznamenává Peter Menky, komerční ředitel DODO.

Češi milují sport, Slováci elektro a Maďaři lékárny

Mezi jednotlivými kategoriemi zboží jsou velké rozdíly. Například rakouští knihkupci vyhlašují slevy už týden před Black Friday a další velký nárůst pak zaznamenávají až na takzvaný Cyber Monday, tedy v pondělí, které následuje po Černém pátku. Jedná se o svátek vyhrazený speciálně pro online nákupy. 

V Maďarsku zaznamenává na Black Friday nárůst o 300 procent lékárenské zboží. Na Slovensku naopak roste až o 400 procent segment elektro, a to ve dvou následujících týdnech. V Česku vyskočily počty objednávek u některých prodejců potravin až o 250 procent. Většina ostatních řetězců s potravinami napříč sledovanými zeměmi včetně Česka však byla na Black Friday úspěšnější jen o 30 až 60 procent. V Bulharsku se potraviny prodávají online celý listopad stabilně o cca 25 procent víc než ve zbytku roku. Black Friday tam s čísly skoro nepohne. 

Čeští milovníci sportu, fitness a cvičení zvednou o Černém pátku prodeje v jim vyhrazených obchodech o 150 procent. V následujících dnech však ve statistice dál naskakují desítky a stovky procent až se před půlkou prosince zastaví na čtyřech stovkách. Česká láska k domácím mazlíčkům pak s nárůstem objednávek o 82 procent působí skoro nedostatečně.  

Odkud se ta data berou

K získání a porovnávání dat využívá DODO vlastní logistickou platformu GAIA, která umí auta, kurýry, balíčky a zákazníky efektivně propojit, a zajistit precizní plánování rozvozových tras. „Letos očekáváme, že se do našich dat poprvé propíše výrazně rozšířená dostupnost takzvaného slotového doručení, kdy si zákazník volí přesný den i čas doručení. Provozovatelé e-shopů můžou od letoška tuto funkci do své nabídky mnohem rychleji implementovat díky našemu novému widgetu. Věříme, že jeho rozšíření významně změní standardy nakupování u nás a z letošní sezony už budeme mít opět bohatší data," popisuje Peter Menky, komerční ředitel DODO. 

Zdroj: www.idodo.cz

Související články

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?